fbpx /* Pinterest verification */

Általános tanácsok keresőoptimalizálási specialista választásához, és oldalak önálló SEO elemzéséhez

Ha ezt a blogcikket olvasod, számodra talán bizonyítanom sem kell, mekkora jelentősége van a keresőoptimalizálásnak egy honlap életében. Habár tartalmainkat elsősorban a felhasználók számára írjuk, mégis, elengedhetetlen néhány szempont figyelembe vétele, amennyiben azt szeretnénk, hogy a Google, vagy bármely más kereső lehetőleg minél jobb pozícióban, a találati lista első oldalán rangsorolja weboldalunkat. Igen ám, de felvetődik a kérdés, mi az, ami igazán számít a keresők részéről? Hogyan tudjuk weboldalunkkal egyszerre a felhasználók, és a Google igényét is egyszerre kielégíteni?

Ebben a blogcikkben arra vállalkoztam, hogy összegyűjtsem számodra azokat a legfontosabb szempontokat és mutatókat, amelyeket Neked is figyelembe kell venned abban az esetben, ha saját oldaladat keresőoptimalizálnád, esetleg szakembert bíznál meg ezzel a feladattal. Ha ez utóbbit választod, a cikkben leírtak akkor is nagy segítséget jelentenek majd számodra, hiszen mielőtt ajánlatot kérsz, pontos képet kapsz arról, hogy az általad kinézett szakértő vajon milyen eredményeket szolgáltatna majd saját weboldaladon. Képes leszel ugyanis arra, hogy a szolgáltató oldalát Te magad elemezd ki néhány alapvető szempont alapján, és lásd, hogy ő vajon jól optimalizálta-e oldalát arra a témára, amivel el akarja érni saját célcsoportját. Feltehetően igen, hiszen ha rákerestél például a „SEO audit” kifejezésre (kulcsszóra), és átkattintottál az illető honlapjára, akkor a szolgáltató már fél sikert könyvelhet el, hiszen rátaláltál. Most már csak rajta múlik, hogy az oldalán lévő tartalom kellően érdekes, és fogyasztható-e számodra. Hogy megtalálsz-e minden releváns infót, egyértelműek-e az árak, a megrendelés menete, és hogy mit kapsz a pénzedért, ha igénybe veszed a szakember SEO-szolgáltatását. Ha mindezekre igen a válasz, nagy valószínűséggel kezdeményezni fogod a kapcsolatfelvételt az illető honlapján.

A rövid kis felvezető után tehát azt fogjuk megnézni, honnan tudod, hogy egy SEO szakértő tényleg odafigyel-e a részletekre, és minden olyan elemet optimalizál, amiről tudja, hogy a Google a rangsorolásnál ugyacsak figyelembe veszi, és befolyásoló erővel bír annak tekintetében, hol szerepel majd saját honlapod a keresőben. Ugyanakkor ezek az ismeretek akkor is segítségedre lesznek, ha más honlap optimalizáltságát vizsgálnád, néhány egyszerű módszer segítségével.

A felsorolás előtt itt jegyezném meg, hogy a jó SEO szakembert nem az határozza meg, hogy az első 5 hely valamelyikén szerepel a „keresőoptimalizálás” kulcsszóra. Habár nyilván ez a számukra legfontosabb kifejezés, és megrendelőként jogosan várnád el, hogy ha a Te honlapodat a Google első oldalára szeretnéd a segítségével hozni, akkor saját kulcsszavára (amivel ő is szerzi saját megrendelőit) is előkelő helyen szerepeljen. Jogos lehet most a felvetésed, miért ne ez legyen az elsődleges szempont, amit figyelembe kell venned?

Nos, ha valamennyire is képben vagy a hatékony keresőoptimalizálás módszereivel, akkor tudhatod, hogy annak sikerességét alapvetően 3 tényező határozza meg:

– a technikai háttér (technical SEO), mely azt vizsgálja, hogy oldalad mennyire gyors, mobilbarát, illetve hogy indexelhető-e a Google keresőjében,

– a belső SEO (on-page / on-site SEO), melynek keretében a célcsoportod számára releváns tartalmakat kell gyártanod, és azokat fő kulcsszavadra optimalizálnod annak érdekében, hogy potenciális vásárlóid, érdeklődőid megtalálhassák oldaladat,

– illetve a harmadik elem a külső SEO (off-page / off-site SEO), mely arra keresi a választ, hogy bár van egy szuper gyors, kereső- és mobilbarát (reszponzív) weboldalad, de vajon a piac más szereplői is értékesnek találják-e tartalmaidat (azaz linkelik-e fő- vagy aloldalaidat más, témába vágó, releváns oldalakról)?

A fentiek alapján láthatod, hogy a keresőoptimalizálás igencsak összetett folyamat. Ha cikkeidet, aloldalaidat erős kulcsszavakra írod meg, az önmagában általában nem elég a sikerhez, hiszen a legtöbb iparágban csak akkor kerülhetsz az első néhány hely valamelyikére, ha értékes linkeket szerzel más olyan weboldalakról, amelyek szintén a Te témáddal foglalkoznak. Például, ha kutyamegőrzéssel foglalkozol, sokkal hitelesebb, ha oldaladat egy állatorvosi rendelő ajánlja saját honlapján, mint például egy általános linkgyűjtő portál.

Ha kiváló tartalmakat generálsz, akkor ugyan linkprofilod mindenféle külső ráhatás nélkül is szépen gyarapodhat, ám az esetek többségében a linképítés több tízezer Forintba is kerülhet attól függően, milyen weboldalról szeretnél saját oldaladra mutató linket szerezni. A sikeres SEO-projekt tehát sok esetben pénz kérdése. Fontos tudnod, hogy amellett, hogy ez drága mulatság, a Google irányelveivel is ütközik, és bár Magyarországon nem büntetik a fizetett linkek szerzését (pontosabban egyelőre a Google algoritmusai nehezen szűrik őket), mégsem etikus ennek a módszernek az alkalmazása.

Belátható, hogy fizetett linkek szerzésével nagyon könnyen, bárki a találati lista elejére tud kerülni, ha kicsit is ért a SEO-hoz (tehát elvégzi az oldal alapvető tartalmi optimalizálását), és kellő büdzsével rendelkezik linkprofilja növeléséhez. Léteznek ugyan piaci szereplők, akik kiváló tartalmakkal önmaguk generálják a megosztásokat, ám ez sajnos a ritkább eset.

A másik tényező az idő kérdése. Aki azt kommunikálja, hogy ne is bízz meg olyan szakembert, aki nincs az első helyen a „keresőoptimalizálás” kulcsszóra, az feltehetően ezzel próbálja meg befolyásolni a potenciális érdeklődőket, hogy egy-egy szolgáltatást ne a kisebb piaci szereplőtől, hanem tőlük rendeljenek meg. Aki ilyesmit kommunikál, nyilván több éve, vagy évtizede a pályán van, ezért számukra a legkézenfekvőbb ezzel érvelni. Nyilvánvaló, hogy magas piaci pozíciójuk és szakértelmük miatt valódi szakemberekkel lesz dolgod, ha velük szerződsz, viszont azt is látnod kell, hogy egy-egy telített piacon egy új szereplőnek – még ha tehetséges is, és valóban ért a szakmájához – nehéz az élvonalba kerülnie, ha először csak linképítés nélkül, kizárólag minőségi tartalmak gyártásával kívánja célcsoportját elérni.

Mindent összegezve ne csak az alapján dönts, hogy ki az, aki az első néhány helyen szerepel egy-egy releváns kulcsszóra, hiszen egy újonnan belépő piaci szereplő is rendelkezhet mindazzal a tudással, amivel nagyobb versenytársai is. A „kisebbek” tehát nem feltétlenül rosszabbak, sőt! Mivel még nincsen több száz ügyfelük, általában sokkal lelkesebbek, és nagyobb összpontosítással tudnak koncentrálni arra a projektre, amivel megbízod őket.

A „nagy egész” helyett tehát érdemes vizsgálataid során mélyebbre ásnod, hiszen ahogy mondani szokták, „az ördög a részletekben rejlik”. Lehet, hogy ma még az illető nem szerepel előkelő pozícióban, viszont azt már első ránézésre is láthatod, hogy igényes honlappal rendelkezik-e, és cikkjeiben, aloldalaiban a szerző lefedi-e teljesen azt a témát, amiről az adott tartalom szól. Hosszú távon ugyanis ez a sikeres keresőoptimalizálás alapja, nem pedig egy pillanatnyi helyezés, ami egy nagyobb Google algoritmus változtatásakor azonnal is változhat!

De vegyük végig pontról-pontra azokat az elemeket, amelyeket laikusként akár Te magad is ellenőrizni tudsz az alábbi útmutató alapján, de ezek a pontok akkor is segítségedre lesznek, ha Te magad építed saját weboldaladat, vagy elemeznéd versenytársaid oldalainak optimalizáltságát. Vágjunk is bele!

1. Egy aloldal = egy kulcsszó

Alapvető szabály, hogy minden aloldalt csak egy fő kulcsszóra optimalizáljunk! Ez persze nem jelenti azt, hogy az adott tartalom csak és kizárólag arra a kifejezésre kaphat megjelenést, hanem szinte bármelyik olyan szóra is, ami szerepel az adott aloldalon.

A fő kulcsszót mindig H1 tagek között kell szerepeltetned! Ha nem vagy jártas a HTML nyelvben, akkor ez a fenti állítás nem mond sokat számodra, de segítek az értelmezésben. Jelen cikkben vizsgáljuk meg például a témához kapcsolódó, SEO audit aloldalamat.

Első lépésként keresd meg azt a részt, amiről Te magad is úgy gondolod, hogy arról szól az adott oldal egésze. Remélhetőleg számodra is nyilvánvaló, hogy ez a “SEO audit” címsor lesz az első blokk közepén. 🙂

Ezt követően, amennyiben Google Chrome böngészőt használsz (de más böngészők esetében is megvan ez a lehetőség, csak keress rá a Google-ben), kattints jobb gombbal a címsorra, majd válaszd a vizsgálat / inspect lehetőséget. Lám, valóban ez a H1 tag, ami erősen behatárolja, miről is szól az adott oldal.

H1 címsor vizsgálat

Sok honlapkészítő követi el azt a hibát, hogy a weboldal bizonyos aloldalainak egyáltalán nem ad meg H1 szintű címsort. Ez pedig azt fogja eredményezni, hogy a Google is sokkal nehezebben tudja majd értelmezni az oldal tartalmát. Általános szabály, hogy a főoldalt vagy márkanévre, vagy fő szolgáltatásra optimalizáljuk, míg az aloldalakat pontosan arra a kulcsszóra, amiről szól azok tartalma.

Fontos ügyelnünk arra is, hogy ne korlátozzuk le oldalunk tartalmát! Az én esetemben, ha megnézed, a főoldalam „teljes körű online marketing kivitelezésről” szól, melynek egyik részterülete a SEO audit. Ha a főoldalam fő kulcsszava a „keresőoptimalizálás” lenne, abba például nem férnének bele Google Ads és Facebook kampánykezelési szolgáltatásaim, hiszen a főoldalon adjuk meg, hogy témájában miről is szól az én weboldalam egésze. Hidd el, ezt a Google is pontosan érteni fogja, és minél jobban választasz főoldali kulcsszót, annál jobban szerepelhetnek később aloldalaid is a találati listán.

2. Meta adatok

A meta adatok a weboldalad azon részei, amelyek nem magukon az aloldalakon, hanem a Google keresőben jelennek meg, amikor valaki arra a kulcsszóra keres, amire Te is célzod aloldaladat. Hadd szemléltessem ezt a példát egyik ügyfelem, az Optinox Ipari Kft. példáján keresztül. Amikor az ő honlapjukat készítettem, egyik fő szempont volt, hogy az „elektropolírozás” kulcsszóra minél előkelőbb helyen szerepeljenek. Az ehhez kapcsolódó aloldal mellett, éppen ezért fontos volt, hogy a fő kulcsszó megjelenjen a meta adatok között is, mert ha valaki arra keres, azt a Google félkövérrel ki is emeli a description részben, ösztönözve az illetőt az átkattintásra.

Kulcsszó helyezés vizsgálat

A fenti képen látod, hogy az oldal jelenleg a találati lista 4. helyén szerepel annak ellenére is, hogy linképítés egyelőre még nem történt az oldalra, pusztán a technikai és a belső SEO kerültek helyesen kialakításra.

A lényeg, hogy a fő kulcsszó minél előrébb jelenjen meg a címsorban (title: „Elektropolírozás – Optinox Ipari Kft.”), és a leírásban is. Ez láthatóan mindkét esetben teljesül. Fontos továbbá az is, hogy az itt megjelenő adatok kattintásra ösztönzőek legyenek, tehát ne egy általános szöveget láss itt, hanem olyat, amiben van valamilyen call-to-action, azaz cselekvésre való ösztönzés (például „Kattintson és kérje ajánlatunkat!”, „Nézze meg kínálatunkat!”, „Tekintse meg legújabb termékeinket!”, „Rendeljen most weboldalunkon!”, stb.).

De hogy ne csak egy oldal alapján hozz döntést, adok még egy kiválóan alkalmazható tippet! Keress rá az általad elemezni kívánt oldalra így: „site:domain.hu” (idézőjelek nélkül, ahol a „domain.hu” helyére az általad vizsgálni kívánt weboldalt írd)! Így egy adott domain összes, Google által indexelt oldalait át tudod böngészni, és az egyes aloldalak meta adatait olvasva árulkodó lehet, mennyire figyelt a honlap tulajdonosa ezen adatok korrekt kitöltésére. Bár a meta adatok nem közvetlen rangsorolási tényezők, viszont közvetetten igenis befolyásolják, mennyi látogatója lesz egy adott weboldalnak. Fontos tehát, hogy ezek minden esetben ki legyenek töltve, és ahogyan minden oldalt egy H1 taggel célzunk, egyes oldalainkra más-más meta adatokat is kell írnunk, tehát a duplikáció egyértelmű hibát jelent! Gondold csak el: ha egy meta adat két aloldalon is szerepel, hogyan tudná eldönteni a Google, hogy melyiket jelenítse meg a felhasználó számára?

Ha úgy látod, hogy a meta adatok „nem beszédesek”, esetleg hiányzik a végük (értsd ez alatt: nem teljes mondatot látsz, hanem annak végét levágja a Google), akkor joggal gyaníthatod, hogy ezeket az oldal tulajdonosa nem töltötte ki. Ez esetben is jelennek itt meg adatok, viszont ilyenkor a Google emel be valamilyen általános tartalmat az adott aloldalból, mely általában nem egy kattintásra ösztönző üzenet.

3. Képek mérete, neve és alternatív címkéje

Ez az a pont, ahol a legtöbb honlaptulajdonos elvérzik! Fontos tudnod, hogy egy honlap lassúsága az esetek 80-90%-ban a nem kellően optimalizált képeknek köszönhető. De nézzük meg pontosabban, mikre kell figyelned, ha saját honlapodhoz töltesz fel képeket, vagy ellenőrzöd a SEO- vagy más szolgáltató által feltöltött grafikákat:

Minden képet akkora méretben tölts fel, amekkorában használni is szeretnéd! Ha ez teljes képernyős slider, akkor is maximum 1920 pixel széles legyen, míg a képernyő felében használni kívánt illusztrációkhoz bőven elegendő a 600-700 körüli pixelméret. Ha stock fotókat használsz, akkor egy-egy jó minőségű grafika akár 6-7000 pixel széles is lehet, ami legalább 3x akkora, mint az optimális méret! Ha értesz a Photoshophoz, vagy más, egyszerűbb képszerkesztőhöz (mint például az ingyenesen használható Canva szoftverhez), könnyen át tudsz minden grafikát méretezni.

A képek elnevezése mindig beszédes legyen! Sokan követik el azt a hibát, hogy „IMG04834.jpg” és hasonló néven (tehát ahogyan azt lementették a fényképezőgépről) töltik fel képeiket az oldalra. E helyett bátran írjuk le, mi található a fotón, esetleg – ha releváns ez az opció – tegyük be 1-2 helyre fő kulcsszavunkat is! Fontos továbbá, hogy itt mindig csak az angol ABC betűit használjuk, és alulvonás helyett kötőjellel válasszuk el a szavakat egymástól.

Ennél még fontosabb a képek alternatív címkéinek helyes beállítása. Ez az elem felel azért, hogy a kereső olvasni tudja képeinket még akkor is, ha azok esetleg valamiért nem töltődnek be az oldalunkon. Ez már lehet magyar folyó szöveg, csak ügyeljünk arra, hogy itt se halmozzuk kulcsszavainkat! További nagy előny: ha ki vannak töltve képeink alternatív címkéi, és abban szerepeltetjük fő kulcsszavunkat is, értékes forgalmat szerezhetünk ez által a Google képkeresőből is.

E fenti két pontot is egyszerűen tudod ellenőrizni a korábban már említett jobb klikk – elemzés (inspect) módszerrel:

Képek keresőoptimalizálása

A fenti képen láthatod, hogy a kép neve „seo-elemzes.jpg”, alternatív címkéje pedig „SEO audit szolgáltatás”. Mivel az én célcsoportom mindkét keresési kifejezést használja, ezért egy képben, ezzel a módszerrel akár két fontos kulcsszót is tudtam szerepeltetni. Fontos azonban, hogy az alternatív címke a relevánsabb tartalom, ezért egy jó SEO szakember is ki kell, hogy töltse azt minden kép esetében, saját oldalán.

4. Beszédes URL-ek használata

Kiemelt SEO terület az url-ek (linkek) megfelelő használata is, aminek ugyancsak összhangban kell lennie a korábbi H1 és meta adatokkal. Akkor beszélhetünk jó linkekről, ha azok rövidek, beszédesek, és arról szólnak, amiről a hozzájuk tartozó aloldal is.

Emellett könnyen meg tudod vizsgálni azt is, hogy vajon a weboldal készítője által kialakított url-struktúra összhangban van-e az oldal témájával. Ha visszaemlékszel, korábban írtam arról, hogy a főoldal kulcsszava igen erősen lekorlátozza azt, hogy miről szól a weboldalad, és a Google is ez alapján tájékozódik és rangsorol. Az én esetemben a fő kulcsszó a „teljes körű online marketing kivitelezés”. Ezen belül fontos, hogy minden egyes további aloldalam ezt a témát támogassa, és ennek alárendelten szerepeljenek a további kapcsolódó oldalak. Én például kínálok kampánykezelési szolgáltatást, ami a marketing kivitelezés egy részterülete, illetve a kampánykezelésen belül külön is beszélek a Facebook illetve a Google Ads hirdetési platformokon alkalmazható módszerekről. A https://wpsprint.hu/kampanykezeles/google-ads-kampanykezeles/ oldalam példája alapján az én url-struktúrám megfelelő, hiszen pontosan mutatja a Google felé, hogy a wpsprint.hu, ami egy online marketing kivitelezéssel foglalkozó oldal, foglalkozik ezen belül kampánykezeléssel, ezen belül pedig külön Google és Facebook hirdetések kezelésével is.

Ha viszont azt látod, hogy a főoldal témája „Google Ads kampánykezelés”, de a cégnek van „weboldalkészítés” aloldala is, akkor abból azt szűrheted le, hogy aki a honlapot készítette, nem igazán gondolta át kulcsszó-stratégiáját, és így Te sem lehetsz teljesen biztos abban, hogy az általad kiválasztott szakember saját honlapod kivitelezéséhez is jó kulcsszavakat használ majd. Ez persze nem azt jelenti, hogy oldalad így teljes sikertelenségre van ítélve, pusztán olyan apróságnak tűnő dolog ez, ami – iparágadtól függően – hidd el, nagyot dobhat saját honlapod eredményességén is, amennyiben helyesen van alkalmazva.

Természetesen a jelen cikkben felsorolt szempontok csak egy töredékei annak, amelyeket érdemes vizsgálni egy-egy honlap eredményességének megítéléséhez. A teljesség igénye nélkül itt csak azokat az elemeket szerettem volna felsorolni, amelyeket bárki tud analizálni egy weboldalon, és az eredményekből következtetéseket levonni a SEO szakember munkájára vonatkozóan.

Ha előbbre kívánsz jutni weboldaladdal a találati listán, és ehhez szeretnéd, hogy a fenti, valamint számos egyéb, profi SEO szoftverrel végzett vizsgálatot elvégezzek a Te honlapodon is, kérd SEO audit szolgáltatásomat, melynek keretében egy minimum 45 perces videóban elemzem ki a Te weboldaladat is, gyakorlati tippeket, tanácsokat adva Neked ahhoz, hogy minél több ügyfelet, érdeklődőt tudj szerezni a Google keresőjéből!