fbpx /* Pinterest verification */

Ebben a cikkben egyik kedvenc eszközömnek, a Google Trendsnek a használatát mutatom be, mely tapasztalataim szerint egy méltatlanul hanyagolt szoftver, holott rengeteg olyan funkciót tartalmaz, ami igazi aranybánya lehet számunkra, amennyiben saját honlapunk optimalizáltságát, tartalom stratégiáját fejlesztenénk. Emellett a Google Trends egy kiváló kulcsszókutató, és szezonalitást, trendeket vizsgáló eszköz is egyben, amire ugyancsak mutatok gyakorlati példákat a cikk következő részében.

 

Google Trends alapok – az eszköz bemutatása

A Google termékek általános működésétől eltérően a Trends-et akár Google fiók regisztrálása nélkül is használhatod, hogy élvezd annak valamennyi előnyét.

Az eszközt az alábbi oldalon érheted el. Ugyan már a főoldal is számos hasznos információt nyújt számunkra – az oldal aljára görgetve megnézhetjük például, hogy a legtöbbször mire keresett a világ, vagy akár csak egyes országok az előző években –, kezdjük inkább egy konkrét kulcsszóval, amit vizsgálni szeretnénk.

Jelen blogcikkben, példaként tegyük fel, hogy egy hiteltanácsadással foglalkozó oldal szeretné fejleszteni tartalom stratégiáját, így az ő fő kulcsszava a „hitel” lesz, amivel érdemes elindulnia. A Te esetedben is, mindegy, hogy mivel foglalkozol, a legtágabb és legnagyobb keresésű kifejezéseddel indítsad a keresést, hogy később, mint azt a cikkben is látni fogod, releváns találatokat kapjál, amivel fejlesztheted weboldalad tartalmi optimalizáltságát.

Kezdetnek válaszd ki jobb oldalt fent a „Magyarország” szűrést, majd írd be a fenti, vagy bármilyen egyéb olyan kulcsszót, amit vizsgálni szeretnél:

Hitel keresés Google Trendsben

Ezzel a beállítással tehát a „hitel”, mint fő kulcsszó magyarországi keresési statisztikáit tudod vizsgálni. Ha Te is ezt a kulcsszót írtad be, láthattad, hogy az általános keresési kifejezés mellett a Google felismeri, hogy egy átfogóbb témakörről van szó, így akár ezt a második opciót is választhatod kiindulásként:

Hitel kategorizálás

Számos ilyen kategorizálást tapasztalhatsz attól függően, milyen kulcsszót szeretnél vizsgálni. Érdemes mindig tesztelni a „keresett kifejezés” és az ilyen kategóriák eredményeit, melyek általában hasonló statisztikát fognak mindkét esetben szolgáltatni.

Ez a kategorizálás inkább akkor lehet hasznos számodra, ha egy kulcsszó mögött többféle keresési szándék is jelentkezhet, ilyenkor ugyanis fontos, hogy megfelelő adatokra támaszkodjunk a következtetések levonását megelőzően.

Vegyük ehhez az egyik kedvenc 80-as évekbeli zenekarom, a Prognózis példáját. Ez a kulcsszó a nevük mellett egyaránt jelent

– jövőre vonatkozó kijelentést,
– politikai jóslatot,
– meteorológiai időjárás-előrejelzést,
– és egy betegség változásának előrejelzését is.

Ha jelen helyzetben tehát a zenekarra vonatkozó adatokat szeretnénk vizsgálni, magyar viszonylatban – tapasztalataim alapján – ékezet nélkül írjuk be a kulcsszót a keresőbe, és ha szerencsénk van, látni fogjuk a kategorizálást:

Prognózis zenekar keresés

Itt tehát a második opciót kiválasztva valóban a zenekarral kapcsolatos kulcsszókutatást tudjuk elvégezni. 🙂

A kis kitérő után térjünk vissza a „hitel” kulcsszóhoz! Írjuk be a keresőbe, és értelmezzük az eredményeket:

Keresési trendek

A szűrésnél lehetőséged van arra, hogy az elmúlt öt év adataiból kiindulva egészen az elmúlt óráig vizsgáld a kulcsszóhoz tartozó trendeket. Az alap statisztika az elmúlt 12 hónap eredményeit mutatja.

Ha szeretnéd, a keresési kifejezést egy kategóriához is csatolhatod, illetve megadhatod, hogy az általános adatok helyett mondjuk csak a képek között, a hírekben, vagy a YouTube-on szeretnél keresni. Tekintve, hogy a magyar piac lényegesen kisebb, mint például az USA, ahol jól lehet csemegézni az adatok között, én azt javaslom, kezdetben hagyd az utolsó két lehetőséget alapértelmezetten („minden kategória” és „internetes kereső”).

Ez alatt láthatod a megadott kulcsszóhoz kapcsolódó, fenti esetben éves trendet, melyből kiolvasható, hogy 2020 március 15-21 között – nem véletlenül a koronavírus járvány kezdetén – volt a legtöbb keresés erre a kifejezésre.

Fontos, hogy itt a 100 nem darabszámot, hanem százalékot jelent, tehát az elmúlt egy évben arányaiban a legtöbb keresés ezen időintervallum alatt történt. A Google itt nem mutat konkrét adatokat – ehhez egy aktív hirdetéseket futtató Google Ads fiók kulcsszótervezőjét kell majd használnunk, amiről szintén írni fogok később.

Lejjebb görgetve láthatod, hogy mely régiókból érkezett a legtöbb keresés a vizsgált periódus alatt az adott kulcsszóra. Itt az „alrégió” helyett „város” opciót is ki tudsz választani.

Érdeklődés alrégiók szerint

Ezek az adatok hasznosak lehetnek abból a szempontból, hogy ha itt bármilyen kiugró értéket látsz, érdemes lehet megfontolnod azt, hogy fizetett hirdetési kampányaidat ezekre a régiókra, városokra célzottan emeled ki, hiszen vélhetően innen több potenciális ügyfelet tudsz majd szerezni. A fenti példában nincsen ilyen kimagasló statisztika, így a hitel kulcsszó esetében nem érdemes hasonló szegmentálást végeznünk.

Még lejjebb görgetve viszont már rendkívül hasznos adatokhoz juthatunk:

Kapcsolódó témakörök és lekérdezések

A „kapcsolódó témakörök” azon témákat jelölik, amelyekre az általunk megadott, jelen esetben „hitel” kulcsszóra keresők is szintén kerestek. A kapcsolódó lekérdezések pedig olyan eredményeket szolgáltatnak, amelyek népszerűek voltak a fő témakörön belül. Ha visszaolvasol, ezért is írtam, hogy kezdetben minél nagyobb keresettségű kulcsszóval indulj, mert így azon belül több olyan kisebb, releváns témakört és keresési kifejezést fogsz tudni azonosítani, amelyekkel érdemes lesz a jövőben foglalkoznod.

A „legnépszerűbb” opció magától értetődően azokat az altémákat, kifejezéseket foglalja magában, amelyekre a „hitel” témakörön belül a legtöbben keresnek. Ha átváltasz a „növekvő” lehetőségre, azokat a kulcsszavakat és témákat tudod azonosítani, amelyek a vizsgált periódust megelőző időszakhoz képest kiugróbb növekedést éltek el. Mindezt azért, mert újdonságnak számítanak, vagy korábban sokkal kevesebb volt az azokra való keresés.

Az alapok áttekintését követően nézzük meg részleteiben, mire használhatjuk a Google Trends kiváló eszközét, és a kapott eredményeket annak érdekében, hogy honlapunk minél több látogatót szerezzen a Google és más organikus keresőkből.

 

A Google Trends használata kulcsszókutatáshoz és tartalom optimalizálására

A fenti eredmények tükrében azt látjuk, hogy a hitelen belül, az elmúlt egy évben egyértelműen a babaváró hitel volt a legnépszerűbb a felhasználók körében, így máris azonosítottuk azt a fő témánkon (hitel) belüli fő kulcsszót (babaváró hitel), amire fókuszálnunk kell, amennyiben növelni szeretnénk honlapunk látogatottságát.

A korábbi példánál maradva, hiteltanácsadóként ilyenkor érdemes mérlegelnünk, van-e ennek a kulcsszónak akkora piaca számunkra, hogy erre fókuszáljunk következő blogcikkjeinkben, azaz érdemes-e időt és energiát szánnunk arra, hogy ilyen témában fejlesszük honlapunk tartalmát. Ha a fentiekre igen a válasz, és megvan a hitel ügyintézéséhez szükséges szaktudásunk, kapcsolati tőkénk is, akkor minden bizonnyal ez a téma lesz az, amire összpontosítva a lehető legtöbb új ügyfelet, érdeklődőt irányíthatjuk honlapunkra.

Ezzel együtt érdemes a további lehetőségeket is megvizsgálnunk, illetve még haladóbb tippként azt is nézzük meg, hogy például az elmúlt 30 napban mi volt kiugró téma „hitel” témakörében. Ha lényegében ugyanazt az eredményt kapjuk, akkor ez egy erős szignál ahhoz kapcsolódóan, hogy jó irányban indultunk el a témaválasztást illetően, és megkezdhetjük a látogatókat bevonzó cikkek írását honlapunkon.

Ha esetleg régebbi honlapod van, és rendszeresen blogolsz saját témádban, azt is nézd meg, hogy milyen témák voltak népszerűek mostanában:

Keresések az elmúlt időszakban

Ha találsz olyan, közelmúltban felkapott témát, amiről esetleg már van is értékes tartalmad, azt küldd ki hírlevél listádra, illetve oszd meg azokon a közösségi média platformokon, amelyeken aktívan jelen vagy!

Mivel a „hitel” ilyen szempontból kevésbé népszerű, „recept” témában kerestem rá arra, hogy a cikk írásának napján, 2020. július 18-án, 18:15-kor, az utóbbi 4 órában mik voltak a kapcsolódó legnépszerűbb tartalmak, melyre ezt kaptam eredményül:

Népszerű témák a közelmúltban

Ezek alapján például, gasztrobloggerként, ha van tartalmam madeleine, ecetes szilva, hókifli, cézár saláta, vagy jegeskávé témában, érdemes lehet eljuttatni azt célközönségem számára, minden lehetséges módon.

Fontos ilyenkor arra is ügyelned, mikor osztod meg ehhez kapcsolódó bejegyzéseidet! A Facebookon például, ha megnyitod saját üzleti oldaladat, az Elemzések – Bejegyzések alatt pontosan láthatod, mikor érhetők el rajongóid a legnagyobb számban a közösségi média felületen:

Facebook oldal közönség statisztika elemzése

Jelen esetben tehát, ha van receptes tartalmam a fenti témakörökben, érdemes lehet 21:30-22:00 magasságára időzíteni a megosztást ahhoz, hogy a 23:00-s csúcsra a követőim lehető legnagyobb része találkozzon a cikkel.

Ez a fenti technika lehetővé teszi, hogy minél több embert érj el ingyenesen a célcsoportodból üzeneteddel, melyet, ha jó időben posztolsz, és sok interakciót (lájk, bejegyzés, hozzászólás) kapsz rá, a Facebook is több embernek fogja megmutatni. Sőt, ha ezt a bejegyzést fizetett formában is kiemeled, egészen biztosan alacsony, néhány Forintos kattintási díjért kapja majd honlapod a látogatókat.

Ha viszont nincs még tartalmad a mostanában felkapott témában, akkor arra érdemes rákeresned, ami az elmúlt 30 napban népszerű volt. Ne akarj gyors blogcikket összedobni az elmúlt pár óra adatai alapján, mert egyrészt lehet, hogy csak pillanatnyilag volt felkapott a téma, illetve egy minőségi blogcikk megírása hidd el, nem pár perces művelet, nem is beszélve arról, hogy a publikálást követően a Google-nek is néhány óra, vagy inkább nap kell ahhoz, hogy adott témában felhozza oldaladat a felhasználói keresésekre.

Térjünk vissza az alap koncepciónkhoz: hitel témával foglalkozó honlapunkkal kapcsolatban megtaláltuk, hogy a babaváró hitel mostanában a legnépszerűbb téma, amire érdemes nekünk is fókuszálnunk. Készítsünk ezért blogcikkeket, amelyekkel bevonzzuk célcsoportunkat honlapunkra, és ahol, ha ügyesen kommunikálunk, ügyfelünkké is konvertáljuk őket!

A blogolás tehát kulcsfontosságú, bármilyen iparágban is tevékenykedsz! Ügyfeleid, vásárlóid ugyanis problématudattal rendelkeznek, amelyek megoldásához kérdések és válaszok vezetnek. Ha Te megválaszolod ezeket a kérdéseket, egyaránt építed szakértői státuszodat és szerzel magadnak potenciális ügyfeleket is!

Mivel láttuk, hogy a Google Trends sajnos nem ad számunkra pontos keresési mennyiségeket, ha tudunk, más módszerhez kell folyamodnunk, hogy megtaláljuk ezeket az adatokat. Amennyiben rendelkezünk olyan Google Ads fiókkal, amelyben jelenleg is aktívan futtatunk hirdetéseket, több értékes statisztikát kapunk az egyébként ingyenesen is használható kulcsszótervezőből, amelyet a Google Ads fiókba belépve az Eszközök és beállítások – Kulcsszótervező alatt találsz meg:

Google Ads kulcsszótervező elérése

Az oldalon válaszd az Új kulcsszavak keresése – Kezdés kulcsszavakkal opciót, írd be az előbbiekben azonosított, kiemelt érdeklődésnek számító témádat, és kattints a találatok lekérése gombra:

Új kulcsszavak keresése

Ezt követően hasonló találati listát fogsz kapni, mint amit ezen a kivonaton is látsz:

Google Ads találati lista

Amennyiben aktívan futtatsz hirdetéseket a fiókban, pontos havi átlagos keresési mennyiségeket fogsz látni, ellenkező esetben pedig csak intervallumokat, mint például „10E – 100E” között a megadott kulcsszavunk (babaváró hitel) esetében. Ez sem probléma, hiszen az általam bemutatott módszert ezen adatok pontos ismerete nélkül is fogod tudni használni.

Mielőtt tovább mennék, fontos tudnod, hogy a verseny és az attól jobbra lévő oszlopokat egyáltalán nem kell figyelembe venned, azok csak és kizárólag a fizetett hirdetésekre vonatkoznak, így ebben a cikkben nem is térek ki azok jelentőségére.

Ami viszont ettől kezdve kiemelten fontos: legyen minél több tartalmad babaváró hitel témában! Kiindulásként legyen egy fő értékesítési oldalad, ahol ezt a „szolgáltatást” szeretnéd eladni, és ehhez legyen több olyan kapcsolódó témád, ami annak részterületeit dolgozza ki!

Például, egy értékesítési oldaladon leírod, mi az a babaváró hitel, hogyan történik annak igénylése, ki veheti azt fel, és minden egyéb olyan kérdésre is kitérsz, ami ügyfeleidnek fontos lehet, és amit Tőled is kérdezni szoktak akkor, amikor éppen saját termékedet, szolgáltatásodat értékesíted.

Ha ezzel megvagy, következő lépésként dolgozz ki külön blogcikkekben, külön aloldalakon minél több olyan témát, ami a fenti képen, relevancia szerint rendezve a fő kulcsszavad alatt megjelenik. Mindez azért fontos, mert a Google csak akkor fog Téged „babaváró hitel-szakértőnek” tekinteni, ha a honlapodon írsz babaváró támogatásról, babaváró hitel feltételeiről, és más egyéb olyan témáról is, amelyek itt megjelennek a listában.

Természetesen, ha több száz, vagy ezer kulcsszóötletet kapsz a szoftvertől – mint például a fenti képen is 391 találatot látsz – nem kell mindet feldolgoznod, de igyekezz minél többre minőségi tartalmat gyártani, erősítve ezzel saját szakértői státuszodat, és annak lehetőségét, hogy a Google egyre feljebb hozza honlapodat, először csak „babaváró hitel”, majd később már a „hitel” témában is.

Kiemelten fontos, hogy az új, kulcsszóra írt oldal elkészítése előtt nézd meg, milyen tartalmakat hoz fel a Google az általad is célzott kifejezésre! Az én példámban a „babaváró hitel feltételei” tipikusan blogcikk-jellegű tartalom, de ha például laptop szalonod van, soha nem leszel első helyen a „laptop” kulcsszóra, mert erre tipikusan kategóriaoldalak rangsorolódnak az első helyeken. Ezzel szemben például a „legjobb acer laptop” már blogcikket sejtet, hiszen itt összehasonlításról szeretnénk olvasni. Fontos tehát, hogy a célcsoportod fejével gondolkodj, és olyan tartalmakat írj, amit a Google is elvár az adott kulcsszóra! Hidd el, nem hiába rangsorolódnak ezek az oldalak az első helyen, hiszen a kereső pontosan tudja, hogy adott kifejezést beírva a keresést végző személy cikket szeretne olvasni, vagy éppen termékkínálatot akar böngészni!

Amennyiben tehát blogcikkeket látsz az első helyeken, készítsd el saját írásodat, lehetőleg részletesebb, minőségibb tartalommal, mint versenytársaid! Jó módszer, ha megnézed az első 10, nem fizetett találatot, és kijegyzeteled mindegyikből a fő címsorokat, tartalmakat, majd ezeket összeollózva és kibővítve, de nem másolva (!) publikálod saját cikkedet, ami így többet ad majd a felhasználóknak!

Amire kezdőként mindig ügyelj, ha jó kulcsszóra gyártott tartalmat szeretnél készíteni, hogy a fő kulcsszavad (itt: „babaváró hitel feltételei”) jelenjen meg:

– a H1 címsorban,
– a meta title és description-ben, a tartalom elején,
– lehetőleg az első bekezdésben,
– a cikkben használt néhány képed alt tagjében,
– és a H2-H3-H4-es címsorokban egy-két alkalommal.

Ha ezeket a szabályokat betartod, máris sokkal többet tettél a cikk sikeréért, mint a legtöbb versenytársad! E mellett ne feledd, hogy végső soron az összes blogcikk írásával az lesz a célod, hogy erősítsd fő témádat, jelen esetben a „babaváró hitel” oldaladat. Ezt úgy teheted meg, hogy minden blogcikked végén visszautalsz saját szolgáltatásodra, és horgonylinkként megjelölve fő kulcsszavadat a cikk végén, belső linképítéssel jelzed ez által a Google felé, hogy számodra ez az aloldal kiemelten fontos.

Például írhatsz ehhez hasonló szöveget: „Remélem, hogy jelen blogcikkemmel hasznos információkat adtam számodra is a babaváró hitel feltételivel kapcsolatban. Ha ennél is többet szeretnél megtudni, vedd fel velem a kapcsolatot a babaváró hitel oldalamon található űrlap kitöltésével!” – ahol a „babaváró hitel” lesz az értékesítési oldaladra mutató horgonylinked.

 

A Google Trends használata trendelemzéshez

A fentieken túl a Google Trends kiválóan alkalmas arra is, hogy a kulcsszavunkhoz kapcsolódó szezonalitást, keresési trendeket is vizsgáljuk, ez által pontos képet kapjunk arról, mikor érdemes intenzívebb marketing kampányt futtatni termékeink, szolgáltatásaink népszerűsítéséhez.

Google Trends trendelemzés

A fenti képen látható, hogy például a wellness-lehetőségeket a vendégek kifejezetten az őszi-téli időszakban keresik, ezért nyári wellness ajánlattal vélhetően kevésbé hatékonyan érheti el egy szálloda saját vendégkörét, hiszen ebben az évszakban inkább természetes vizeink a népszerűek.

Fontos a trendek vizsgálata, hiszen ennél pontosabb piacfelmérést más forrásból nem igazán kaphatunk. Másfelől, ha rendszeresen vizsgáljuk ezeket a statisztikákat, hamarabb reagálhatunk majd az általános trendektől eltérő fogyasztói magatartásokra.

Recept kulcsszó trend

Visszatérve a receptek témájára, az elmúlt 5 év statisztikájából jól látható, hogy ez a kulcsszó az év végi karácsonyi időszakban a legnépszerűbb. Most, 2020-ban azonban, a koronavírus-járványnak köszönhetően szinte a teljes aktív lakosság otthoni munkavégzésre kényszerült, melynek következtében a receptek iránti érdeklődés is az ünnepekhez hasonló népszerűségnek örvendett.

 

A Google Trends használata kulcsszavak összehasonlításához

Végezetül, amit jelen blogcikkben kiemelnék, az a kulcsszavak összehasonlításának lehetősége. A Google Trends segítségével ugyanis pontosan mérheted, hogy két vagy több, általad mérni kívánt kulcsszó keresési mennyisége hogyan viszonyul egymáshoz. Nézd meg az alábbi példát:

Zoom és Skype keresési mennyiségének összehasonlítása

Szintén a koronavírus-járványhoz kapcsolódóan jól látható, hogy 2020 márciusában mind a Skype, mind a Zoom iránti keresések jelentős mértékben növekedtek, hiszen majdhogynem a teljes ország digitális átállásra kényszerült. Jól látható, hogy mindkét platform valamelyes fej-fej mellett haladt az elmúlt évben, ami a keresések számát illeti, azonban a járvány kirobbanásának időszakában mindkét kulcsszóra jelentős mértékben nőttek a keresések. Most, 2020 júliusában már lecsengőben van ez a trend, köszönhetően annak, hogy bár a járványnak még koránt sincs vége, de a felhasználók megtanulták ezen eszközök használatát.

A szoftver ugyanakkor nem minden esetben, de alkalmas lehet arra is, hogy versenytársak közötti keresési mennyiségeket hasonlítson össze. Íme egy példa három népszerű élelmiszerüzlet-lánc közötti versenyhelyzet mérésére:

Élelmiszerüzlet-láncok összehasonlítása

Illetve mérhetjük a weboldalkészítő rendszerek iránti keresési mennyiséget is, ahol egyértelműen látszik a WordPress fölénye:

Weboldalkészítő rendszerek összehasonlítása

Összefoglalás

Remélem, hogy Te is láttad, milyen hatalmas potenciál van a Google Trends használatában, és eredményesen fogod alkalmazni a jelen blogcikkben leírtakat, amelyek minden bizonnyal segíteni fognak abban, hogy honlapod minél inkább keresőoptimalizált, a felhasználói igényeknek megfelelő tartalmakat biztosítson célcsoportod számára.

Mint azt ebben az írásban szintén megtanultad, fontos, hogy valamennyi blogcikk kapcsolódjon egy fő témádhoz – mely nálam, jelen esetben a keresőoptimalizálást jelenti. Hogy a gyakorlatban is lásd a lezárás folyamatát, íme, egy ehhez kapcsolódó, valós példa:

Ha szeretnél segítséget a cikkben leírtak megvalósításához, keresd fel SEO audit aloldamat, és igényeld ehhez kapcsolódó szolgáltatásomat, melynek keretében Neked is segítek megtalálni azon kulcsszavaidat, amelyek több látogatót hoznak majd számodra a Google és más keresőkből! 🙂

Sikeres megvalósítást!