A jelenlegi, Covid-19 helyzetnek köszönhetően számos vállalkozás kényszerült szüneteltetni tevékenységét, illetve ami még rosszabb: egyik napról a másikra tömegek veszítették el biztos munkahelyüket. A helyzet ma, másfél hónappal a vírus hazai kirobbanása óta ugyancsak bizonytalan, és csak azok a cégek „élték túl” a védekezés első szakaszát, amelyek zökkenőmentesen tudtak átállni az online munkavégzésre, illetve amelyek korábban is online folytatták tevékenységüket, és fizetőképes keresletüket sem veszítették el. Az már most is prognosztizálható, hogy a járvány erős változást hozhat életünkben, nagy lökést adva az online világ felé történő intenzívebb elmozdulás felé. Azok a cégek, amelyek számára eddig nem volt fontos, vagy csak halogatták a digitális nyitást, mostanra már rákényszerültek erre az új életformára, és vélhetően a jövőben még erősebb lesz az online üzleti és kommunikációs megoldások alkalmazása, ami az eddiginél is fokozottabb versenyhelyzetet teremthet a vállalkozások körében. Mindezek alapján könnyen belátható, hogy a piaci szereplők csak akkor tudnak majd versenyben maradni, ha stabilan kiépített, erős online jelenléttel rendelkeznek.

Ha megnézzük az elmúlt évek statisztikáit, egyértelművé válik számunkra, hogy a digitalizáció hiánya nem újkeletű probléma Magyarországon. Ma már több mint 500 ezer cég, és több mint 530 ezer egyéni vállalkozás működik hazánkban, melyek csupán fele aktív digitálisan, és rendelkezik korszerű honlappal, míg körülbelül egyötödük régi, elavult technológiákat használ. Nem kérdés, hogy ma, amikor már szinte minden tevékenységünket az online térben végezzük – és ez a trend a közeljövőben még drasztikusabb növekedést fog produkálni –, mekkora versenyhátrányba kerülnek majd azok a kis- és középvállalkozások, egyéni vállalkozók, akik egyáltalán nem rendelkeznek online megjelenéssel.

Ha Neked sincs még honlapod, esetleg van, de nem vagy vele elégedett, jogosan merülhet fel a kérdés: milyen honlapot és kivitelezőt válasszak, illetve milyen weboldalkészítés árak jellemzőek 2020-ban?

Alapvetően két lehetőségből tudsz választani: egyedi fejlesztésű, vagy valamilyen CMS (content management system), azaz nyílt forráskódú, tartalomkezelő rendszerben működtetett weboldalt.

 

Az egyedi fejlesztésű honlapok előnyei

Az egyedi fejlesztésű honlapok nagy előnye, hogy egy jó webmester 100%-ban saját elképzeléseidre, arculatodra tudja szabni weboldalad, melynek keretében bonyolultabb, egyedi igényeid is megvalósíthatók. Egy ilyen weboldal mindenképpen presztízs értékkel bír, hiszen – amint arra hamarosan kitérek – a tartalomkezelő oldalak minden esetben valamilyen háttér sablonnal működnek, amelyeket ugyan szintén lehet módosítani, de a mozgásterünk lényegesen kisebb, mint egy egyedileg készülő honlap esetében. Éppen ezért, bár az ilyen honlapok is egyedi arculatra szabhatók, rájuk nézve egy szakavatott szem mégis könnyen megállapítja, milyen sablonnal készült. Ez nem feltétlenül hátrány, pusztán abban az esetben, ha kiemelten fontos számodra, hogy digitális megjelenésed valóban egyedi legyen, 100%-ban megkülönböztetve Téged versenytársaidtól, akik lehetséges, hogy szintén valamilyen tartalomkezelő rendszert használnak honlapuk motorjaként.

 

Az egyedi fejlesztésű honlapok hátrányai

Az egyedi fejlesztésű honlapok alkalmazása ugyanakkor rendkívül sok buktatóval is járhat, amelyek kétség kívül gátolhatják megfelelő üzletmenetedet. Amellett, hogy egy ilyen honlap elkészítése rendkívül drága (akár több százezres, milliós nagyságrendű összeg is lehet a végszámla), hozzáértés hiányában minden egyes módosítási igényeddel a webmesteredhez kell fordulnod, aki – leterheltségétől függően – lehet, hogy azonnal, de az is lehet, hogy csak órákkal, vagy ami még rosszabb, napokkal később tud a feladattal foglalkozni. Gondold csak el, mekkora problémát jelenthet ez egy kiemelt kampány időszakban, ahol csak egy kis szövegrészletet szeretnél módosítani, vagy egy képet kicserélni, és még ha sikerül is a változtatás, könnyen előfordulhat, hogy valamilyen nem várt hibát tapasztalsz.

Nekem az évek során rendkívül sok portált volt szerencsém kezelni, és nem egyszer futottam bele ilyen esetbe. Hiába volt az oldalnak rendezett, felhasználóbarát(nak tűnő?) admin felülete, minden egyes változtatás kínszenvedéssel ért fel, és volt olyan eset, hogy egy egyszeri képcserét követően már csak a pirosan figyelmeztető hibaüzenet villant fel a monitoron.

Végezetül ugyancsak hátrányként említhetők a szolgáltató váltás nehézségei. Könnyedén előfordulhat ugyanis, hogy weboldalad készítőjével és karbantartójával valamilyen okból kifolyólag megszünteted a kapcsolatot, ilyenkor pedig új webmestert kell találnod a karbantartói feladatokra. Ez a projekt bizony sok esetben azért hiúsul meg, mert a szolgáltató nem vállalja el olyan honlapok kezelését, amelyet másik webfejlesztő, bonyolult kódolás során hozott létre. Ez nem feltétlenül a szakértelem hiányát jelenti, pusztán abból a tényből adódik, hogy a programozói logika és gondolkodás rendkívül egyedi is lehet, és a rendszer üzemeltetését hiba nélkül kizárólag az azt eredetileg is megépítő szakember tudja csak profi módon kezelni.

 

Mik azok a CMS honlapok?

A honlapok másik csoportját a nyílt forráskódú, tartalomkezelő rendszerek alkotják. Ilyenek például a Joomla, a Drupal, vagy a piacvezető WordPress, amivel ez a honlap is készült, és amely hajtja a világ honlapjainak körülbelül 30%-át is, ami körülbelül 75 millió (!) weboldalt jelent. E tartalomkezelő letaszíthatatlan piacvezető helyzetét jól szemlélteti az alábbi Google Trends grafikonja is, melyben összehasonlítottam a fenti három platformhoz kapcsolódó keresési mennyiséget az elmúlt egy évre vonatkozóan:

CMS-ek versenyének elemzése Google Trendsben

 

 

Fontos tudnod, hogy a CMS-rendszerek eredetileg blogmotornak készültek, azonban az évek során akkora fejlődésen mentek keresztül, hogy ma már egyértelműen a WordPress oldalak jelentik a legjobb opciót egy korszerű, kereső- és mobilbarát céges honlap elkészítéséhez. A nyílt forráskód arra utal, hogy a WordPress keretrendszerét több millió felhasználó és több ezer webfejlesztő közös tudása alapján fejlesztik, ezért ma már jószerint nincs is olyan WordPress működéséhez köthető probléma, amire ne találna a felhasználó azonnali megoldást az interneten.

A keretrendszer mellett – ahogyan arra korábban is utaltam – különféle fizetős és ingyenes sablonok használatával szerkeszthetjük honlapunkat, ami rendkívül egyszerűvé teszi az oldalépítést a nem programozók számára is.

 

A CMS honlapok előnyei

A tartalomkezelő oldalak kétség kívül legnagyobb előnye az, hogy az egyedi weboldalakhoz képest lényegesen olcsóbb és gyorsabb az elkészítésük. Míg egy egyedi oldal ára akár milliós nagyságrendig is rúghat, és hónapokig is készülhet, addig a WordPress-alapú weboldalak kivitelezése egy alap bemutatkozó honlap esetében általában 1-2 hét alatt megtörténik. Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy bárki, a nulláról indítva sikeres weboldalt tud magának néhány nap alatt összeeszkábálni, hiszen a sablonok adta korlátok miatt némi kódolás, és minimális szintű HTML/CSS ismeret feltétlenül szükséges lesz a legjobb eredmények elérése érdekében.

A CMS oldalak második nagy előnye azok rendkívül egyszerű kezelhetősége. Ha CMS-alapú weboldalt készíttetsz vállalkozásod számára, mindenképpen kérdezz rá, hogy az ár tartalmazza-e az admin felület részletes betanítását. Amennyiben igen, úgy biztos lehetsz benne, hogy egy nagyon fontos tudással fogsz gazdagodni, és könnyedén cseréled majd szöveges, képi és videós tartalmaidat az oldalon.

További előny, hogy a mai modern sablonok már alapból támogatják a reszponzív, mobilbarát megjelenést. Mindez azért kiemelten fontos, mert a Google rendszere, amikor rangsorol egy weboldalt, ma már elsődlegesen annak mobil változatát indexeli („mobile-first indexing”), és ha az rendben van, csak akkor megy tovább az oldal asztali változatának vizsgálatára. A mobilbarát megjelenés tehát abszolút rangsorolási tényező, melyre Neked is kiemelt figyelmet kell fordítanod még akkor is, ha esetleg a Te célcsoportod inkább asztali gépről böngészi weboldaladat (tipikusan ez a helyzet a legtöbb B2B szektorban, azaz más cégeknek és vállalkozásoknak értékesítő vállalatok esetében).

Végezetül a reszponzivitás mellett ezek a sablonok keresőbarát kialakításúak, tehát 100%-ban támogatják azt, hogy a jövőben egy stabil, megfelelően keresőoptimalizált weboldalt tudj üzemeltetni a segítségükkel.

 

A CMS honlapok hátrányai

A CMS oldalak legfőbb hátránya, hogy bár kezelésük, mint azt olvashattad, rendkívül egyszerű, ugyanakkor, a megfelelő karbantartás hiányában komoly biztonsági rések keletkezhetnek az oldaladon, amelyekre előszeretettel csapnak le a webhelyek feltörését célzó robotok. Sőt, a WordPress oldalak egyébként is a hackerek első számú célpontjai, hiszen a legtöbb weboldal tulajdonos egyáltalán nem tudja, hogyan érdemes kezelni saját oldalát az átadást követően, vagy egyszerűen csak nem fordít erre kellő figyelmet.

Hadd nyugtassalak meg, hogy az oldalon található bővítmények és sablonok állandó frissítésével, illetve a megfelelő biztonsági bővítmények alkalmazásával egyáltalán nem kell aggódnod emiatt, hiszen a robotok is csak a nem megfelelően karban tartott oldalakban tudnak kárt tenni. A biztonság kedvéért azonban, ha CMS-alapú oldalt készíttetsz, mindenképpen kérdezz rá az oldalt készítő szolgáltatónál, milyen biztonsági megoldásokat fog alkalmazni annak érdekében, hogy a Te oldalad védve legyen az illetéktelen behatolók előtt.

További hátránynak tekinthető, hogy egy CMS-alapú oldal esetén előfordulhat, hogy le kell mondanod bizonyos funkciókról, dizájn-vagy grafikai elemekről, hiszen – ahogyan arról a fentiekben is írtam – a sablonok bizonyos korlátok keretei közé szorítják mozgásteredet. Ugyanakkor biztos lehetsz benne, hogy egy jó sablon is profi honlapot tud számodra biztosítani, 100%-ban támogatva üzleti céljaid elérését.

Végezetül a CMS tartalomkezelők utolsó hátránya, hogy az oldalon használt sablonok és bővítmények frissítéskor néha összeakadhatnak, és előfordulhat, hogy rövid ideig „szétesik” a weboldal az új verziók telepítését követően. A jó hír, hogy amennyiben megfelelő sablont használsz WordPress oldalad motorjaként, akkor ilyen problémával nem fogsz szembesülni, hiszen a bővítmények készítői elsősorban a piacvezető sablonokon tesztelik az új frissítéseket, így amennyiben Te is ilyennel rendelkezel, nem lesz problémád a frissítésekkel.

Ehhez plusz egy tipp: amennyiben biztosra akarsz menni, mindenképpen kérdezz rá a szolgáltatónál, akitől megrendelnéd új weboldaladat, hogy a kivitelezés során biztosít-e oldaladon olyan biztonsági mentést, amelyből akár néhány perc alatt visszaállíthatod honlapodat az 1-2 nappal ez előtti verzióra. Ha igen, akkor nem kell, hogy emiatt fájjon a fejed! Sőt, ha problémába ütköznél, az internet WordPress közössége is a segítségedre lehet, hiszen mint írtam, szinte nincs olyan probléma, amire ne találnál azonnali online megoldást.

 

Akkor mégis milyen weboldalt válasszak?

A fentiek alapján az én javaslatom, hogy ha csak nem multinacionális vállalatod van, profi IT csapattal a háttérben, mindenképpen WordPress-alapú weboldalt készíttess vállalkozásod számára. Ha azt megfelelő szakember, megfelelő módszerekkel készíti, és megfelelő oktatással adja át számodra, 100%-ban biztos lehetsz abban, hogy egy mobil- és keresőbarát oldalt kapsz, ami hosszú évekre megoldja a “weboldal-problémát”.

Sablon tekintetében én csak és kizárólag fizetős megoldásokat javaslok számodra, ezen belül is, ha teheted, Divi vagy Elementor alapon kérd új honlapod kivitelezését. Én is az említett sablonokkal dolgozom, mindezidáig problémamentesen. Ha még nem hallottál ezekről a megoldásokról, érdemes rájuk keresned a Google-ben, hogy megbizonyosodj arról, valóban ezek jelentik a tökéletes megoldást, és nem érdemes más, alternatív opciók után kutatnod.

A Divi ezidáig piacvezető pozícióját erősen ingatja az Elementor folyamatos előre törése, mely valódi alternatívát jelenthet előbbi sablon számára. Én a kivitelezés során a legtöbb esetben Divivel dolgozom, amellyel ez a honlap is készült, és amelynek nagy előnye, hogy a sablont csak egyszer kellett megvennem, és azt ügyfeleim honlapjára is telepíthetem, élettartamra szóló frissítéssel. Az Elementor a Divivel szemben talán valamivel több szabadságot, és szebb megjelenést ad honlapodnak, azonban itt a sablon frissítéséért minden évben fizetned kell. Azt javaslom tehát, nézz meg pár oldalt, amelyek a fenti sablonokkal készültek, és azok, valamint pénztárcád alapján dönts valamelyik lehetőség mellett. Hidd el, egyikben sem fogsz csalódni!

 

WordPress weboldal készítés árak a hazai piacon: ügynökséget, vagy szabadúszót válasszak?

Ha már leszűkítettük a kört WordPress, azon belül pedig Divi vagy Elementor alapú honlapra, érdemes szétnézni a piacon, mennyiért kínálják a hazai kivitelezők weboldalad elkészítését. Átlagosan elmondható, hogy egy alap bemutatkozó, néhány oldalas honlap kivitelezése, mindenféle extra nélkül körülbelül 150-300 ezer Forint között, míg egy webshop minimum 400 ezer Forint körüli kezdő áron mozog. A koronavírus helyzetnek köszönhetően azonban megfigyelhető, hogy mostanában sok új szereplő lépett be a weboldalkészítés piacára, egyfajta alternatív kereseti lehetőséget keresve, ami jelenleg inkább lefele nyomja az árakat. Ugyanakkor kellő biztonsággal állíthatjuk, hogy a jövőbeni online megoldások iránti fokozottabb igény inkább felfele fogja mozdítani azt a bizonyos ár spirált, tehát érdemes lehet a kivitelezést minél előbb elkezdened, ha időben akarsz lépni, és versenyben maradni a járványhelyzetet követő időszakban.

Természetesen a szolgáltatók oldalát böngészve sok helyen egyáltalán nem fogsz árakat látni. Mindez nem feltétlenül probléma, hiszen minden ajánlat egyedi igények alapján készül. Persze előfordulhat olyan eset is, amikor az árat nem publikáló szolgáltató egy megkeresésre csak azért ajánl ki magasabb árakat, mert problémás az ügyfél, esetleg hamar kiderül, hogy egy nagy cég alkalmazottja, ami miatt a szolgáltató úgy érzi, akár kétszeresét vagy háromszorosát is elkérheti az egyébként reális és korrekt összegnek.

E fentiek miatt azt javasolnám, hogy ha szolgáltatótól kérsz be árajánlatot, ne a céges e-mail címedről tedd azt, illetve a honlapkészítés projekt kapcsán legyenek mindig pontos elképzeléseid, ha arról telefonon vagy személyesen kell beszélned! Ezt követően, ha egy korábban egyeztetett koncepció megvalósításra került, ne akarj még több, felesleges változtatást eszközölni! Ugyanis, ha már az első benyomás során érződik rajtad, hogy nincs konkrét elképzelésed, csapongsz, esetleg bizonytalan vagy, akkor hidd el, a legtöbb szolgáltató az eredetileg tervezettnél magasabb árat fog számodra kalkulálni, hiszen egy-egy weboldalkészítési projekt nagyobb részét bizony az ügyféllel való kommunikáció teszi ki, és mint tudjuk, az idő pénz. A szolgáltatónak sem mindegy tehát, hogy mennyire lesz zökkenőmentes a veled való együttműködés, és készül el az oldalad 1-2 hét alatt, vagy esetleg az állandó módosítási kérelmeknek, kifogásoknak, és lassú válaszidőnek köszönhetően hónapokig is elhúzódik egy-egy projekt.

A tökéletes választást nyilvánvalóan ilyenkor egy hosszabb keresési folyamat előz meg, melynek keretében ügynökségek és szabadúszók honlapjait is meg fogod tekinteni. Azonban jó, ha tudod, hogy az ügynökségek is leggyakrabban alvállalkozókkal végeztetik el a projektet, ha sok megkeresést kapnak. Ez azt jelenti, hogy kiajánlják számodra a munkát 400.000 Forintért, és megcsináltatják 100.000-ért a szabadúszó honlapkészítővel, a különbözet pedig az ő nyereségük lesz. Persze ez nem mindenhol bevett megoldás, de hidd el, hogy gyakran előfordul.

Mindemellett, sokan azért választják az ügynökségeket, mert azok „kevésbé tudnak eltűnni”, mint egy szabadúszó vállalkozó. Ez tény, viszont ha nem feketén dolgoztok, hanem korrekt, mindkét fél által hitelesített, határidőket és felelősségeket tartalmazó szerződéskötéssel indul a közös munka, akkor nincs mitől félned! Sőt, mivel ahogy fentebb olvastad, az ügynökségek is sokszor kiszervezik a munkát, amit az alvállalkozók sokkal olcsóbban meg is csinálnak, ezért ha jól belegondolsz, szabadúszó választásával megspórolhatod a közvetítői díjakat, ami által honlapod végső ára is jelentősen olcsóbb lehet! Nem is beszélve arról, hogy egy ügynökségnél fedezni kell a céges állandó és változó költségeket is, amelyek létfenntartásukhoz szükségesek, és amelyek szintén növelhetik végső, feléd kiajánlott áraikat.

 

Milyen kérdéseket tegyél fel a honlap kivitelező számára?

Végezetül összegyűjtöttem Neked, mik azok a kérdések, amelyeket feltétlenül tegyél fel annak a vállalkozónak, akit potenciális kivitelezőnek választanál honlapod elkészítéséhez:

Hány ügyféllel dolgozik egyszerre?

Fontos, hogy lehetőleg egyszerre csak egy, maximum két honlapon dolgozzon a kivitelező, így figyelme 100%-ban a Te projektedre tud összpontosulni.

Mit tartalmaz, és mit nem tartalmaz az ár?

Rendkívül sok kellemetlenségtől kímélheted meg magad, ha ezt már az elején tisztázzátok! Ide tartozik például a tárhely- és domain regisztráció, a szövegírás, tartalomfeltöltés, grafikai munkák. Fontos, hogy átlásd tételesen is, miért mennyit fizetsz, hiszen sok kivitelező hajlamos például egy egyszerű domain és tárhely regisztráció sokszorosát is felszámolni és kiajánlani az ügyfelek számára. Apróságnak tűnő dolog, de ha a domain regisztrációt a szolgáltató végzi, alapkövetelmény, hogy azt a Te nevedre és címedre tegye meg, hiszen a domain annak a tulajdonát képezi, akinek az adatai az áfás számlán is szerepelnek!

Milyen határidővel dolgozik?

Bár az esetek többségében a határidőből való kicsúszás az ügyfélnek köszönhető, mindenképpen érdemes rákérdezni arra, mennyi idő alatt számíthatsz új honlapod elkészültére, mely intervallumot a szerződésben is fektessétek le! Ezt a határidőt pedig Te is támogasd azzal, hogy a kivitelező kérésére időben küldöd meg számára a honlapodon megjeleníteni kívánt szöveges és képi tartalmaidat!

Kínál-e garanciát oldalad hibamentes működésre?

Ez nyilvánvalóan nem kötelező, de jelentős mértékben emeli a szolgáltatás értékét. Ha látod, hogy a szolgáltató kínál valamilyen garanciát, természetesen ezt is fogalmazzátok bele a szerződésbe!

Milyen sablonnal dolgozik?

A korábbiakban már írtam arról, hogy csak Divi vagy Elementor sablonban érdemes gondolkodni. Több szolgáltató szinte fillérekért kínál WordPress weboldalt ügyfelei számára, ez esetben érdemes rákérdezni, milyen sablont használ a kivitelezéshez. Ezt, a szolgáltató referencia oldalán (ha rendelkezik ilyennel) egyébként Te magad is le tudod ellenőrizni: keress rá néhány munkájára, és azok url-jeit ide bemásolva kérdezd le, milyen sablonnal készült az adott oldal. Szinte biztos, hogy az ilyen pár tízezer Forintos megoldások nem nyújtanak komplex megoldást, és olyan sablonnal dolgoznak, amivel még lehetnek problémáid a későbbiekben. Mivel az „olcsó húsnak mindig híg a leve”, még ha drágább is, érdemes egy komolyabb rendszerre beruháznod, amennyiben hosszú évekre meg akarod oldani cégedben, vállalkozásodban a weboldal-kérdést.

Mivel garantálja az oldalad biztonságát?

Ma már számos kiváló bővítmény, és biztonsági mentési opció létezik WordPress típusú oldalakhoz, amelyek alkalmazásával szinte 0-ra csökkented annak esélyét, hogy weboldalad rosszindulatú támadás áldozatává váljon. Ezeket a lehetőségeket érdemes a kivitelezővel is átbeszélned, és kérned azok telepítését, ha esetleg nem lennének benne az árban – bár ez úgy gondolom, hogy ma már alapkövetelmény.

 

Összefoglalás

Bízom benne, hogy aktuális blogcikkemben tudtam számodra is olyan hasznos tanácsokat adni, amelyek segítségedre lesznek abban, hogy a megfelelő szakembert tudd kiválasztani új honlapod kivitelezéséhez.

Végezetül engedd meg, hogy ajánljam Neked céges wordpress weboldal készítéssel kapcsolatos szolgáltatásomat, mely oldal alján akár tőlem is kérhetsz személyre szabott ajánlatot. Természetesen a cikkben felsorolt előnyöket mind biztosítom számodra is, ehhez keress bizalommal! 🙂