fbpx /* Pinterest verification */

Ebben a cikkben felfedem a titkot azzal kapcsolatban, hogyan szoktam elemezni egy-egy új ügyfél már meglévő Google Ads hirdetési fiókját és az abban futó hirdetéseket abból a célból, hogy minél többet tudjunk kihozni a jelenleg is futó kampányaiból. Lépésről-lépésre útmutatómban ez által Te is megismerheted, mik azok a területek, amelyekkel Neked is, akár napról-napra foglalkoznod kell, ha minden tekintetben sikeresen és jövedelmezően szeretnél hirdetni a Google Ads rendszerében.

Vágjunk is bele!

 

I. ÁLTALÁNOS FIÓKBEÁLLÍTÁSOK

1. Fiókhozzáférés és biztonság

Gyakori hiba, vagy adott esetben akár szándékos lépés is lehet, hogy az ügynökség, aki előzőleg kezelte az ügyfél hirdetéseit, nem távolítja el magát teljesen a fiókból, ez által pedig továbbra is hozzáfér annak adataihoz, látva a hirdetések jelenlegi állapotát is. Ebben a lépésben tehát arról kell megbizonyosodnunk, vannak-e olyan illetéktelen személynek/ügynökségnek, akik hozzáféréssel rendelkeznek a fiókunkhoz, holott már nem működünk velük együtt.

Ehhez lépjünk az Eszközök és beállítások – Hozzáférés és biztonság menüpontba! Ezen az oldalon a „Felhasználók” és a „Kezelők” fülek alatti infomációkat érdemes áttekintenünk. Előbbi esetben inkább a cég jelenlegi és/vagy korábbi alkalmazottjait, a kezelői rész alatt pedig adott esetben korábbi ügynökség ún. MCC (kezelői) fiókját láthatjuk itt. Ha ezek közül bármelyik felhasználó hozzáférése már nem indokolt számunkra, távolítsuk el őket a „Hozzáférés eltávolítása” gombra kattintva:

Hozzáférés eltávolítása

2. Kapcsolt fiókok

Az Eszközök és beállítások – Kapcsolt fiókok alatt ellenőrizhetjük, milyen egyéb Google termékekkel van összekapcsolva hirdetési fiókunk. Ha látni szeretnénk, hogy a fizetett hirdetéseinkből érkező látogatók pontosan mit csinálnak honlapunkon – ami vélhetően nem is kérdés –, ezek közül mindenképpen szükséges, hogy fiókunk össze legyen kötve legalább a Google Analytics rendszerével.

Amennyiben YouTube fiókkal is rendelkezünk, nagy hiba lenne elszalasztani az összekapcsolással járó további hirdetési lehetőségeket, hiszen a Google Adsben akár videóink megtekintőire is célozhatunk!

 

3. Változástörténet

Google Ads fiókod változástörténetének vizsgálata megmutatja, hogy Te vagy a hirdetéseidet kezelő ügynökség adott időszak alatt mennyi változtatást hajtott végre kampányaidon, azaz mennyit dolgozott rajtuk.

Ezt a lehetőséget a bal oldali menüsorból érheted el:

Változástörténet

Ha a vizsgált időszakot mondjuk az előző hónapra állítod, pontosan láthatod, milyen változások történtek a fiókodban. Ennek a lehetőségnek a vizsgálata tehát inkább akkor indokolt, ha nem vagy elégedett jelenlegi hirdetéskezelőddel, és szeretnéd ellenőrizni, valóban foglalkozik-e hirdetési fiókoddal, vagy csak „beszedi” Tőled a havidíjat, mindenféle optimalizálás nélkül, mely egyébként a hatékony hirdetések futtatásához elengedhetetlen!

Lejjebb görgetve a konkrét változtatások is látszanak. Ha tehát itt azt látod, hogy hirdetéseid kezelőjéhez nem kapcsolódik legalább heti egy módosítás, érdemes elgondolkodnod az ügynökség váltáson. Azt pedig talán mondanom sem kell, hogy ha az ügynökség nem enged a saját fiókodba való betekintési lehetőséget, mit jelent…

 

4. Konverziók

A Google Ads hirdetések futtatása mit sem ér, ha nincsenek előre rögzített konverziós célok a fiókodban. A konverzió maga célteljesülést jelent, azaz olyan események megtörténtét a honlapodon, amire hirdetési kampányaidat is optimalizálni szeretnéd. Ilyen esemény lehet például egy megrendelés, ajánlatkérés, hírlevélre feliratkozás, kapcsolatfelvétel, vagy telefonszámra kattintás. Mindegy tehát, hogy milyen iparágban tevékenykedsz, a konverziómérés elengedhetetlen, hiszen a kampányok futtatása során egészen biztosan nem annyi lesz a célod, hogy minél többen kattintsanak a hirdetésedre, hanem azok eredményeit is mérni szeretnéd a célteljesülések vonatkozásában.

A konverziók megléte azért is szükséges, mert az azokra alapozott, későbbiekben tárgyalt licitálási megoldások, algoritmusok is csak akkor tudnak hatékonyan működni, ha elég múltbéli célteljesülés áll rendelkezésedre a fiók statisztikájában.

Szintén ehhez a témakörhöz kapcsolódóan gyakori hiba, hogy ugyan vannak konverziók rögzítve, ám azok nincsenek társítva egyetlen kampányhoz sem. Ez esetben az Eszközök és beállítások – Konverziók pontban, a „Követési állapot” oszlopban a „Nincsenek új konverziók” állapot látható.

Konverziók a Google Adsben

Ilyenkor fontos vizsgálnod, miért nem láthatóak ehhez kapcsolódó célteljesülések. Tekintettel arra, hogy a konverzióra optimalizált licitálási stratégiák akkor tudnak hatékonyan működni, amennyiben legalább 30 konverzió történt az elmúlt 30 napban, érdemes lehet ilyen esetben ún. mikro-konverziós adatokat is rögzítened a fiókban, amelyek biztosítják az ehhez szükséges mennyiséget. Például, ha olyan nagyértékű terméked vagy szolgáltatásod van, amiből nem értékesítesz 30 darabot egy hónapban, érdemes lehet a konverziós célok tekintetében egyet hátra lépned, és a vásárlás helyett kosárba rakásra, ajánlatkérésre vagy telefonhívásra optimalizálnod Google Ads kampányaidat.

 

5. Kizáró kulcsszólisták

A kulcsszavak keresési kampányaid legfontosabb elemei, ezért a Google is kiemelten értékeli, ha rendszeresen foglalkozol velük.

A kulcsszavak négy típusát (általános, módosított általános, kifejezés, valamint teljes körű egyezés) a hirdetéscsoportokban tudod pontosítani, viszont nagyon fontos, hogy ezek mellett kizáró kulcsszó listával is rendelkezzen a fiókod! Ebbe kerülnek azok a keresési kifejezések, amelyekre egyáltalán nem szeretnél megjelenni a későbbiekben, semelyik kampányoddal sem. Például, ha utazási irodád van, de nem kínálsz buszos utakat, akkor ide kerülhetnek a „busszal”, „buszos”, „busz” kifejezések, vagy prémium termék/szolgáltatás hirdetésénél az „olcsó”, „olcsón”, „ingyen”, „ingyenes”, „ingyenesen” kizáró kulcsszavak (melyek kizárását egyébként is érdemes megfontolnod). Ha tehát alkalmazol negatív kulcsszólistát, és azt folyamatosan bővíted, rengeteg felesleges költéstől kíméled meg magadat, és a Google is jobbnak fogja értékelni hirdetéseid minőségét!

A kizáró kulcsszólistát ugyancsak az „Eszközök és beállítások” menüpont alatt találod.

Kizáró kulcsszólista

 

6. Hirdetésjavaslatok automatikus alkalmazásának kikapcsolása

Ezt a rejtett beállítást a bal oldali menüpontban a Beállítások – Fiókbeállítás alatt találod. Az oldal aljára görgetve válaszd a Hirdetésjavaslatok menüpontot, pipáld ki a második lehetőséget, végül add meg az automatikus alkalmazás kikapcsolásának okaként a „Nagyobb mértékű ellenőrzést szeretnék fenntartani” opciót és mentsd el a beállításokat:

Hirdetésjavaslatok

Mit is eredményez számodra ez a beállítás?

A Google Ads rendszere, amennyiben már futnak egy ideje hirdetéseid, javaslatokat tesz kampányaid optimalizálására vonatkozóan, melyeket azonban korántsem ajánlott minden esetben elfogadnod, hiszen nem mindig szolgálja fiókod teljesítményének javulását. Például, ha megadsz egy célközönséget display kampányod esetében, akinek meg szeretnéd mutatni ajánlatodat, és ez a közönség viszonylag kisebb méretű, akkor a Google felajánlja, hogy tágítsd a közönségedet, hogy minél több emberhez el tudjál érni üzeneteddel. De az is előfordulhat, hogy olyan kulcsszavakat javasol alkalmazásra, amelyek egyáltalán nem relevánsak a Te esetedben!

Ennek az opciónak a kikapcsolásával tehát megelőzheted azt, hogy amennyiben 14 napig senki sem néz rá a kampányaidra – de ilyen nem fordulhat elő, ugye? –, akkor sem fog meglepetésként érni, hogy a hónap végén teljesen más kulcsszavaid és célzásaid láthatóak, mint amiket korábban megadtál a fiókodban.

 

7. Hirdetésbővítmények

A hirdetésbővítmények olyan eszközök, amelyek használatával további extra funkciókat, nagyobb megjelenési területet adhatsz hirdetéseidhez, és összességében hirdetéseid eredményességét 20%-ban befolyásolják.

Keresőhirdetés példa

Amennyiben nem használsz ilyen bővítményeket, jelentősen csökkented annak az esélyét, hogy jó pozícióban jelenhess meg hirdetéseddel. Fontos ugyanakkor azt is tudnod, hogy a bővítmények megadása nem jelenti azt, hogy azok automatikusan meg is fognak jelenni minden esetben, ugyanis teljes mértékben a Google dönti el, mikor és melyik bővítményedet alkalmazza egy-egy megjelenésnél.

A hirdetésbővítményeket a bal oldali menüben, a Hirdetések és bővítmények – Bővítmények alatt tudod létrehozni. Az alábbi típusokat mindenképpen ajánlott alkalmaznod:

Webhelylink: Használatával további olyan aloldalakat tudsz hirdetésedhez hozzáadni, amire a felhasználók kattinthatnak egy-egy megjelenés során. A fenti képen ilyen bővítménnyel vannak hozzáadva például a Galéria, Vendégkönyv, Spa és wellness részleg, Helyi ízek az étteremben aloldalak. Előnyük, hogy amennyiben a vendéget elsősorban a wellness-lehetőségek érdeklik, rögtön egy ahhoz kapcsolódó aloldalra juthat a kattintás után.

Kiemelő bővítmények: Ezek olyan USP-k (termékedet/szolgáltatásodat a versenytársaktól megkülönböző tulajdonságok), amelyek ugyan nem kattinthatók, de jobban felkeltik a hirdetésed iránt érdeklődők figyelmét. Fizikai termék esetében például gyakori üzenetek a következők: expressz kiszállítás, 30 napos pénzvisszafizetési garancia, könnyű összeszerelés, újrahasznosított anyagból készült, stb.

Hívás és/vagy helybővítmény: Ha a vállalkozásod szempontjából releváns, mindenképpen használd ezeket a bővítményeket, hiszen rájuk kattintva a kereső személy azonnal hívást tud kezdeményezni, vagy útvonalat tud tervezni fizikai üzletedhez. Ilyenkor ugyancsak egy kattintás ára vonódik le a fiókodban.

Például, amennyiben éttermed van, 10-22 óra közötti nyitva tartással és házhozszállítással, akkor csak erre az időszakra is meg tudod jeleníteni ezeket a bővítményeket. Ha viszont webshoppal rendelkezel, 8-16 óra közötti telefonos ügyfélszolgálattal, akkor a hirdetéseid akár 0-24 órában futhatnak, viszont a hívásbővítmény megjelenését van lehetőséged csak az ügyfélszolgálati órákra ütemezni.

Strukturált kódrészlet-bővítmény: Ennek a bővítménynek csak a neve tűnhet elsőre ijesztőnek, azonban nincs semmilyen ördöngösség annak használatában. Alkalmazásával listaszerűen tudod kiemelni például szolgáltatásaidat, ami ha megjelenik a felhasználó számára, le tudja gördíteni, és azonnal képet kap arról, mivel is foglalkozol.

A fentieken túl vannak még további bővítmények, azonban a felsoroltak azok, amelyeket mindenképpen érdemes használnod, ha eredményes kampányokat szeretnél futtatni.

Összegezve tehát az eddigieket: hirdetéseid számára a bővítmények nagyobb teret és figyelmet biztosítanak, de a Google számára is üzletileg előnyös ezek használata. A keresések bizonyos százaléka ugyanis kattintás nélkül végződik, azaz hiába keres a felhasználó egy-egy kulcsszóra, ha a hirdetések címsorait, leírásait nem találja elég vonzónak, lehet, hogy egyik hirdetésre sem fog átkattintani, ami így a Google számára sem éri meg, hiszen ez esetben ingyen biztosította a megjelenéseket. Ezzel szemben, ha vannak belső linkként megjeleníthető aloldalaid, nagyobb esély lesz arra, hogy a felhasználót érdeklő aloldaladat jeleníted meg, és a megjelenés mégiscsak kattintással végződik. Tökéletes win-win szituáció! 🙂

 

II. KAMPÁNYBEÁLLÍTÁSOK

Míg előzőleg azokat a pontokat tekintettük át, amelyeket általánosan, fiók szinten kell alkalmaznod, most nézzük meg, mit tehetsz annak érdekében, hogy konkrét hirdetéseidet optimalizálhasd. Az alábbi pontokat tehát mindig egy-egy tényleges kampányhoz kapcsolódóan vizsgáld a lehető legjobb eredmény elérése érdekében.

 

1. Célzott hálózat

Keresési hirdetéseknél nagyon fontos, hogy ne keverd azok megjelenését a display hálózattal, így a Beállítások – Hálózatok alatt, ha van, vedd ki a pipát a négyzetekből:

Hálózatok a Google Adsben

Ajánlatos ugyanakkor a keresési hálózati partnerek oldalain való megjelenést is inaktiválni, és innen is kivenni a pipát, hiszen ilyen formában kizárólag a Google keresőjében jelenhet meg a hirdetésed, míg a Google keresőmotorját használó partnerek oldalain nem.

 

2. Hirdetésrotáció

Ez az opció korábban a hirdetés létrehozásának folyamatában is elérhető volt, azonban a Google most már gondosan „elrejtette” (legalábbis a látókörünkből eltávolította) ennek beállítását. Arról még lesz szó a cikk későbbi részében, hány különböző hirdetésváltozatot érdemes készítened, viszont azt is be kell állítanod, hogy azokat milyen módon jelenítse meg a Google a kulcsszavaidra való keresés után.

Ha elkészültél a hirdetés létrehozásával, akkor ezt az opciót a kampány kiválasztását követően a Beállítások – További beállítások – Hirdetésrotáció alatt találod. Itt, a figyelmeztetés ellenére is nyugodtan válaszd a második lehetőséget, majd kattints a mentés gombra:

Hirdetésrotáció

Miért érdemes ezt átállítanod? Azért, mert ha a Google Ads-re bízod a hirdetésváltozatok megjelenésének eloszlását, könnyen előfordulhat, hogy egyik változatodat a rendszer túl hamar előnyben fogja részesíteni, és így egy másik, lehet, hogy sokkal értékesebb hirdetésváltozatnak nem lesz esélye elegendő megjelenésre.

Javasolt e helyett, hogy hirdetéseid megjelenését a fenti beállítással egyenlő elosztásban kérd, és ha már van hirdetésváltozatonként legalább 50-100 megjelenésed, könnyebben eldöntheted, melyiket érdemes lekapcsolni (esetleg ajánlatot módosítani) mert mondjuk sokkal magasabb CPC-t és/vagy alacsonyabb CTR-t, konverziós számot produkált a többi hirdetéssel szemben.

 

3. Lokáció

A Beállítások – Helyek alatt, miután kiválasztottad, mely területre célzod hirdetéseid megjelenését, ugyancsak érdemes a Google ajánlatát felülbírálva módosítanod a helybeállításokat. Az esetek legnagyobb százalékában ugyanis ez lesz a tökéletes opció:

Helybeállítások

De mi is a fenti célzások közötti különbség?

Ha az ajánlott célzásban hagyod a pöttyöt, akkor olyan embereknek is megjelenik a hirdetésed, akik nem az általad megadott területen élnek, de a célzott hellyel kapcsolatos kulcsszavakra keresnek. Például, ha tetőfedéssel foglalkozol Budapesten, akkor a hirdetés célzása a fenti legyen. Ellenben, ha célzol nem budapesti embereket, akik budapesti tetőfedőt keresnek, akkor az első opció is jó lehet számodra – ebben az esetben viszont mindig olyan kulcsszavakra célozz, ahol a lokáció is szerepel. Az első esetben például hatékony lehet a „tetőfedés”, míg ha a célzott hely iránt érdeklődőkre célzol, akkor a „tetőfedés budapest”. Javasolt ugyanakkor csak a fenti képen látható opciót alkalmazni, de ha mégis tesztelnéd mindkettőt, úgy készíts külön-külön kampányt erre a célra!

A lokációhoz kapcsolódóan még egy tipp: település + x km sugarú kör helyett ajánlott mindig konkrét településeket céloznod, hiszen ilyen formában akár eltérő liciteket is meg tudsz adni a célzott helyekhez kapcsolódóan. Ahonnan úgy látod, hogy több konverzió érkezik, nyugodtan emelhetsz néhány százalékot az ajánlatkorrekcióban, ellenkező esetben pedig a csökkentés is jó megoldás lehet.

 

4. Hirdetésváltozatok

Vizsgáld meg az összes kampányon belüli hirdetéscsoportban, hogy hány hirdetésváltozat szerepel! Általános best practice, hogy legyen mindenhol legalább két, sima szöveges formátumú ETA ami mellett egy RSA, azaz reszponzív szöveges hirdetésváltozat is szerepeljen! Utóbbi kapcsán törekedj arra, hogy minél több szöveges változatot kitölts, de még jobb, ha el tudod érni a maximumot: itt ugyanis 15 címsort és 4 leírást is meg tudsz adni, amit a Google fog rotálni a megjelenés során.

A hirdetések szövegezésénél gondolj arra, hogy ETA esetében három címsort is ki tudsz tölteni, viszont ezek nem minden esetben látszódnak teljes egészében. Sőt, amennyiben hirdetéseid mobilon is megjelenhetnek, ott csak az első két címsor, valamint az első 90 karakteres hosszú leírás tud csak megjelenni, így fontos, hogy ez utóbbiak önállóan is összefüggő, értelmes szöveget alkossanak.

Hogyan mérheted hirdetésváltozataid eredményességét? Egyrészt hasonlítsd össze az átlagos CPC és konverziós mutatókat, valamint szintén nagyon beszédes lehet az átkattintási arány. Ez keresőkampány esetén – iparágtól és versenyhelyzettől függően – 5% felett már elfogadható, 8-10% körül optimális, 15-20% pedig már legtöbbször kimagasló eredménynek számít.

 

5. Hirdetésütemezés

Gondold át, hogy a Te esetedben szükséges-e, hogy hirdetéseid a nap 24 órájában megjelenjenek, avagy nem lenne-e jobb, ha csak nyitvatartási időben mutatnád azokat? Egy webshopnál nyilván nincs szükség időbeli korlátozásra, viszont amennyiben meghatározott napokon és nyitva tartással üzemelsz, esetleg csak 7-19 között fogadsz hívásokat, akkor a bal oldali menüben a Hirdetésütemezés pontra kattintva tudod szabályozni a megjelenést, akár napokra és/vagy órákra lebontva is.

Ennek a funkciónak a használata akkor is hasznos lehet számodra, ha egyébként indokolt az állandó hirdetés-megjelenés, hiszen ha már egy ideje futnak a kampányaid, meg tudod nézni, hogy a mintázat alapján érdemes-e egy-egy napot/órát kizárnod, esetleg jobban kiemelned, módosítva a maximális CPC-t ezekre az időszakokra.

És végül egy extra tipp ehhez a részhez: Ha kisebb büdzsével rendelkezel és tevékenységed alapján indokolt lenne a hirdetések állandó futtatása, akkor is érdemes megfontolnod, hogy csak a nappali órákban, a csúcsidőszakban futtasd a kampányaidat! Így ugyanis a napi keretet arra az időszakra tudod átcsoportosítani, amikor többen és intenzívebben keresnek az általad kínált termékekre, szolgáltatásokra! Nem is beszélve arról, hogy ha telefonos ügyfélszolgálatod csak 9-18 óra között érhető el, és a hirdetéseid is ekkor jelennek meg, nagyobb esélyed lesz a több eladásra is! Ahhoz, hogy ezt a kérdést eldöntsd, nézd meg mondjuk az utóbbi 1-2 hónap látogatói mintázatát Google Analytics fiókodban – ugye van ilyened? –, ahol pontosan láthatod, hogy az egyes napok mely szakaszában van a legtöbb honlaplátogatód, és amikor nyilvánvalóan a hirdetéseket is érdemesebb lesz majd futtatnod!

 

6. Eszközbeállítások

Az időszak mellett érdemes azt is vizsgálnod, hogy hirdetéseid hogyan teljesítenek a különböző eszközökön (asztali gép, tablet, mobil) való megjelenés kapcsán. Ezt a menüpontot szintén a bal oldalon, az Eszközök alatt érheted el.

Ha itt azt látod, hogy egyes eszközökön nagy eltérések mutatkoznak a CPC, CTR, konverziós mutatók között, ajánlatkorrekcióval tedd meg a szükséges lépéseket!

Talán azt mondanom sem kell, hogy ma már a böngészések nagy része mobilon történik. Ha azonban a Te oldalad még nem mobilra optimalizált és/vagy a konverziós folyamat teljesítése nehézkes az ilyen készülékeken, zárd ki ezt az eszközt, mondjuk egy -100%-os ajánlatkorrekcióval!

Fontos tudnod, hogy a hirdetések hamarosan már tv eszközökön is megjelenhetnek, ahol ugyancsak érdemes lehet negatív ajánlatkorrekciót alkalmazni, hiszen ha valahol, akkor a televíziókon a legnehezebb elérni a célok teljesülését, amiért Te is futtatod a hirdetéseidet!

 

7. Demográfiai célzás, közönségek

Szintén a bal oldali menüből érheted el, és zárhatod ki a nőket vagy a férfiakat, illetve pontosan meghatározhatod, milyen életkorban lévő embereknek jelenjen meg a hirdetésed. Ha tudod, hogy a fiatalok egyáltalán nem veszik igénybe a szolgáltatásaidat (mert például arcfiatalító kezelésekkel foglalkozol), akkor van lehetőséged kizárni a fiatal és középkorú embereket a hirdetésednél. Ez főleg banneres, display célzásnál lehet hasznos számodra.

Fontos ugyanakkor az is, hogy legyenek saját, remarketing közönségeid a rendszerben, akiket újra meg tudsz célozni ajánlataiddal! Ezt a lehetőséget az Eszközök és Beállítások – Közönségkezelő részben érheted el. Ami itt fontos lesz számodra, az az, hogy megvizsgáld, ezek a közönségek állnak-e legalább 100 aktív főből – de a legjobb, ha legalább 1000-en vannak a listán –, mert ha nem, akkor sajnos nem fogod tudni ezt a lehetőséget használni.

Ha például olyan terméket vagy szolgáltatást kínálsz, amit ügyfeleid kevés mérlegelést követően vásárolnak meg, ajánlott rövid, 5-10 napos remarketing listákat alkalmaznod a hirdetési célra. Azonban, ha ezek nem érik el a minimális 100 főt, gondold át, kitolható-e a célzás nagyobb intervallumra, jelen esetben akár 15-20 nappal is, mert ha ekkora méretű listának jeleníted meg hirdetéseidet, valószínűbb, hogy eléred ezt a limitet, ez által aktiválva a remarketing lehetőséget a fiókodban.

 

8. Kampányon belüli kulcsszavak

Ha már viszonylag régebb óta hirdetsz a Google rendszerében, akkor bizonyára nem ismeretlen számodra, hogy a kulcsszavak négy különböző egyezési típussal vihetők fel célzásként egy-egy kampányon belül. Törekedj arra, hogy általános egyezésű változatokat egyáltalán ne használj, illetve az összes célzott kulcsszavad minőségi mutatója legalább a 7-es értéket érje el.

Minőségi mutató

Az egyes kulcsszavakhoz tartozó minőségi mutatók értékét három tényező befolyásolja: a várható átkattintási arány (várt CTR), a céloldallal kapcsolatos élmény (azaz a landing oldal minősége), valamint a hirdetés relevanciája. Nézzük meg, hogyan befolyásolhatod ezeknek a mutatóknak az értékeit:

 

Várt CTR

Használj olyan több szóból álló (long-tail) kulcsszavakat, amelyek minél pontosabb választ adnak a felhasználók keresési szándékaira! Például, amennyiben hitelközvetítéssel, azon belül mondjuk babaváró hitel tanácsadással foglalkozol, ne célozd a „hitel” kulcsszót, mert bár valóban ez a témában a legnagyobb keresettségű kifejezés, nem tudhatod, hogy aki hitel témában keres, őt pontosan mi érdekli. Ezzel szemben a „babaváró hitel feltételei” már kiváló opció lehet, hiszen ezzel pontosan azokat éred el, akik a Te szolgáltatásodat keresik!

Használj emellett fiók- illetve ha szükséges, akkor kampány szintű kizáró kulcsszavakat! Erről már írtam korábban is, itt annyi csak a változás, hogy ha vannak olyan kifejezések, amelyekre kizárólag az adott kampányban nem akarsz megjelenéseket generálni, akkor ezen a szinten is állíthatsz be negatív egyezéseket.

 

Céloldallal kapcsolatos élmény

Landing oldalad akkor lesz igazán releváns a hirdetés kapcsán, ha annak on-page SEO elemei tartalmazzák azokat a kulcsszavakat, amelyeket a hirdetésben is célzol! Használd tehát ezeket a kifejezéseket oldalad alábbi elemeiben is:
– H1 címsor
– H2-H3 címsorokban is 1-2 alkalommal
– A céloldal URL-jében
– A body rész szöveges tartalmában néhány alkalommal
– És jelenjen meg az oldalon található képek alt tag-jeiben is!

 

A hirdetés relevanciája

A hirdetéshez megadott fő kulcsszavaidat használd a címsorban, az egyedi url-ben, valamint a leírásban is!

A Google Ads-ben van egy zseniális lehetőség arra, hogy mindig az általad is célzott, és a felhasználó által keresett kifejezést jelenítsd meg hirdetéseidben, amit dinamikus kulcsszóbeillesztésnek nevezünk. Ennek alkalmazásával rendkívül hatékony hirdetésszövegeket tudsz készíteni!

A relevanciához kapcsolódóan fontos tovább, hogy hirdetéseidben emeld ki terméked/szolgáltatásod előnyeit, használj a korábban már tárgyalt hirdetésbővítményeket, valamint legyen a szövegben valamilyen cselekvésre ösztönzés (call to action), ami növeli az átkattintási arányt.

És végül, a kulcsszavak kapcsán ugyancsak fontos, hogy 1-1 kampányban kizárólag logikailag összetartozó kifejezések szerepeljenek, ideális esetben maximum 20 darab egyszerre. Amelyeknél viszont alacsony a keresési szám, vagy a minőségi mutató, azokat vagy töröld, vagy fejleszd magasabb szintre minőségi mutatójukat. Hidd el, a Google is nagyon fogja értékelni, ha kulcsszavaid minőségére kellő figyelmet fordítasz!

 

9. Licit stratégia

A Google Ads rendszerében mind kézi, mind automatikus licitálási stratégiák is elérhetőek. Az automata megoldások egy része a kattintások számát, másik részük pedig a konverziók darabszámát vagy azok értékét hivatott növelni.

Ezek mellett ma már megjelenési arányra is optimalizálhatunk, melynek kapcsán megadhatjuk, hogy mondjuk a megjelenések 80%-ában a keresési eredményoldal 1. pozíciójában szeretnénk ott lenni.

Ezek a funkciók mind rendkívül csalogatók lehetnek a kezdő hirdetők számára, azonban javasolt minden új kampányt kézi CPC beállítással indítani. Ez által időt adunk az algoritmusnak a tanulásra, hogy lássa, milyen típusú emberek, a nap melyik időszakában kattintják legjobban a hirdetéseinket, illetve – ami a legfontosabb – ezek közül mikor születik a legtöbb konverzió.

Amennyiben hirdetéseink legalább 2-3 hetet már futottak ebben az állapotban, ezt követően választhatjuk valamelyik automata licit megoldást is, azonban a legnagyobb szabadságot a beállítások a kézi CPC biztosítja továbbra is számunkra.

Például, kattintás maximalizálás stratégiánál nem kulcsszavanként, hanem csak hirdetéscsoportonként tudunk maximális licitet beállítani, ami mind rövid, mind pedig hosszú távon növelni fogja az átlagos CPC értékünket. Ha ugyanis egyazon landing oldallal célzunk egy átlagosan 150 és egy 350 Forintba kerülő kulcsszót, akkor a kampány átlag miatt megadott 250 Forintos maximális CPC miatt drágább lesz a kattintási díj az alacsonyabb értékű kulcsszóra is.

A fentieket összegezve elmondható, hogy vagy a kézi CPC, vagy pedig valamilyen konverzióra optimalizáló stratégiát érdemes hosszú távon is alkalmaznunk, hiszen a kattintás maximalizálás vonzó alternatíva lehet egy kezdő hirdető számára a keresőkampány futtatása során, azonban ha belegondolunk, a mi célunk sem az, hogy minél több kattintót szerezzünk oldalunkra: ennél sokkal fontosabb lesz, hogy minél többen teljesítsék az általunk kitűzött konverziós célokat.

 

10. Költségkeret

Általános szabály, hogy a Google Ads-ben napi 500 Forint alatt nem érdemes hirdetni, mert nem lesz látható eredménye. Ugyanakkor jobb, ha legalább 1500-2000 Forintot szánunk a fiókra napi szinten, melynek kapcsán belátható, hogy havi legalább 50-60.000 Forint hirdetési költség alatt nem érdemes Google hirdetések indításában gondolkodnunk.

Az ideális napi költségkeret meghatározásához viszont az átlagos CPC értéke lesz segítségünkre. Szintén bevett ökölszabály, hogy a napi költségkeret legalább ötször akkora legyen, mint az átlagos kattintási díj.

Ha tehát egy intenzívebb versenynek köszönhetően azt látod, hogy adott hirdetéscsoportban a kattintási díjak átlagosan 400 Forintba kerülnek, akkor a napi minimum 2 000 Forint megadásával már a kampány fog tudni értékelhető eredményeket produkálni.

Amennyiben viszont a napi büdzsé és az átlagos CPC közel vannak egymáshoz, „Költségkeret által korlátozott” figyelmeztetést fogsz látni a hirdetések állapotánál. Ilyenkor érdemes megnézned, hogy tudsz-e egyik, gyengébben teljesítő kampányból ebbe a másikba hirdetési költséget átcsoportosítani, illetve hogy az intelligens CPC be van-e kapcsolva nálad, amit a kampány beállításain belül az Ajánlattétel alatt tudsz ellenőrizni:

Kézi CPC ajánlattétel

Ezt kikapcsolva elérheted, hogy az általad megadott maximális CPC-t a Google semmi esetre se lépje túl (még akkor sem, ha feltételezi, hogy az illető konverziót hajtana végre az oldaladon). Ennek eredményeként kevesebb lesz a megjelenésed és a kattintások, mely utóbbiak ugyanakkor olcsóbbak is lesznek.

Az is megoldás, ha ilyenkor emelsz a költségkereten, esetleg csökkentesz az ajánlatokon. Hátránya, hogy ez is kevesebb megjelenést fog eredményezni, és előfordulhat, hogy az újonnan megadott ajánlatod nem lesz elegendő az első oldali megjelenéshez sem. Ahhoz, hogy ezt ellenőrizni tudd, érdemes kampány szinten bekapcsolni a „Keresési megjelenési arány” mutatót is, amely megmutatja, hogy hirdetésed az összes keresés hány százalékában jelent meg adott időszak alatt:

Keresési megjelenési arány

Ez egy tökéletes market share mutató, ami növelhető egyrészt magasabb napi költségkerettel, illetve a kulcsszavakhoz tartozó minőségi mutatók javításával, mely kétség kívül a hosszabb, de célravezetőbb folyamat.

 

11. Optimalizálási pontszám

Szintén a fenti képen láthatod az egyes kampányok optimalizálási pontszámát. Ez az érték figyelembe veszi saját beállításaidat, a megadott célzásodat, költségkeretedet, valamint a piaci viszonyokat is. A mutató értékének fejlesztésében a Google is próbál segítséget nyújtani számunkra, hiszen ha ez az érték nem 100%-os, akkor az értékre kattintva javaslatokat fogalmaz meg abból a célból, hogy fejleszteni tudjuk hirdetéseinket.

Fontos ugyanakkor, hogy ezeket nem szabad mind egy az egyben elfogadni, hiszen korántsem biztos, hogy mindegyik lehetőség fiókunk érdekeit szolgálja. Előfordul ugyanis, hogy a vállalkozásunkhoz csak nagyon lazán kapcsolódó kulcsszavak felvételét ajánlja, avagy tágítani szeretné az általunk pontosan belőtt célközönséget. A javaslatok elfogadását tehát minden esetben gondos mérlegelés előzze meg, ne cselekedjünk automatikusan! Hatékonyság szempontjából ugyanis itt már általában a 70%-os, vagy a feletti állapot is tökéletesen elegendő lehet.

 

VÉGSZÓ

Köszönöm, hogy elolvastad a cikkemet, és bízom benne, hogy a fentiek kapcsán Te is rengeteg hasznos tippet kaptál ahhoz kapcsolódóan, hogyan tudod fejleszteni már meglévő Google Ads hirdetési fiókodat és kampányaidat a minél eredményesebb és jövedelmezőbb hirdetések futtatása érdekében. 🙂

Ha esetleg segítségre lenne szükséged, avagy saját vállalkozásod kampányait szerveznéd ki, örömmel állok rendelkezésedre! Ehhez kattints Google Ads kampánykezelés oldalamra, és töltsd ki az oldal alján található ajánlatkérő formot, melyet követően a lehető leghamarabb keresni foglak egy személyre szabott ajánlattal!