fbpx /* Pinterest verification */

A Facebook hirdetési felülete bizony ingoványos terület a kezdő hirdetők számára. A platform ugyan számos olyan aprólékos beállítással rendelkezik, amelyek extra kényelmi funkciót és jövedelmezőbb kampányokat jelenthetnek a PPC szakembereknek, ugyanakkor a kevésbé jártas hirdetők könnyen elveszhetnek az elérhető, és folyamatosan bővülő, hasznos funkciók sokaságában, amely adott esetben rossz célzással, és marketing büdzséjük felesleges égetésével párosul.

Ebben a cikkben, a fentiekre alapozva olyan haladó Facebook hirdetési trükköket szedtem össze, amelyeket iparágadtól függetlenül Te is alkalmazhatsz abból a célból, hogy hirdetéseid minél rentábilisabban fussanak a legnépszerűbb közösségi média platformon, illetve, hogy tűpontos célzási lehetőségekkel valóban a Te termékedet, szolgáltatásodat kereső közönségedet érd el.

Mivel ez az írás elsősorban a középhaladó/haladó hirdetőknek szól, az egyes pontok megértéséhez szükséges a Facebook hirdetési rendszerének alapjait ismerned! A trükkök elolvasását ugyanakkor szintén ajánlom Neked, ha még csak most kezdtél a felülettel ismerkedni, esetleg fontolgatod Facebook hirdetések futtatását termékeid, szolgáltatásaid népszerűsítése céljából. Minden trükköt és tippet igyekeztem ugyanis konkrét példával szemléltetni, így amennyiben még soha nem láttad a hirdetési platformot belülről, akkor is kiváló ötleteket meríthetsz ahhoz kapcsolódóan, hogy milyen típusú kampányokat érdemes futtatod a Te vállalkozásod esetében. Kezdjük is egy hosszabb lélegzetvételű témával, melyet néhány kisebb, ám annál hasznosabb tanács követ majd!

Célozz a vásárlói életciklus szakaszai szerint!

A legtöbb hirdető ott követ el borzasztóan nagy hibát, hogy kizárólag egy fajta üzenetet kommunikál választott célcsoportja számára. A hirdetéseket hetekig, vagy hónapokig futtatják, bárminemű eredmény nélkül, majd kiábrándultságuknak köszönhetően sikertelennek könyvelik el próbálkozásaikat a Facebook hirdetési felületén. Ugyanakkor, ha belátnák, hogy a vásárlói életciklus szerint különböző üzeneteket kellene kommunikálniuk a célcsoportjuk számára, máris nagy lépést tennének hirdetéseik profitábilis működésének irányába! De hogyan is valósítsuk meg ezt a gyakorlatban?

Kezdjük a legelején! Iparágtól függetlenül, minden esetben a célcsoportok három típusát különböztetjük meg. Ezek – jelen esetben a vásárlói életciklus szakaszai szerint – a következők:

Hideg közönség: A potenciális célcsoportod azon tagjai, akik korábban még soha nem hallottak rólad, viszont éppen a Te termékedet, szolgáltatásodat keresik, vagyis aktív problématudattal rendelkeznek, melynek kielégítésében Te tudod segíteni őket! Szintén ebbe a csoportba tartoznak azok, akik ugyan nem keresnek az általad is forgalmazott és biztosított termékekre és szolgáltatásokra, ugyanakkor egy jól célzott marketing-üzenettel képes lehetsz arra, hogy felkeltsd a figyelmüket, és ez által vásárlásra ösztönözd őket!

Meleg közönség: Ők azok, akik már hallottak rólad, tudják, hogy mivel foglalkozol. Ebben a szakaszban az a célod, hogy minél erőteljesebben hangsúlyozd terméked, szolgáltatásod azon előnyeit (USP = unique selling proposition), amelyek megkülönböztetnek Téged versenytársaidtól. Tehát, míg a hideg közönségnek elsősorban edukációs, szórakoztató tartalmakat kell biztosítanod, addig ebben a szakaszban már inkább értékesítés-fókuszú üzenetekkel tudsz hatni közönségedre.

Forró közönség: A célcsoportod azon tagjai, akik korábban már vásároltak tőled, és amennyiben elégedettek voltak, egy jól irányzott kommunikációs stratégiával hosszú távon, visszatérő vásárlókká „konvertálhatod” őket. Ugyan a „forró közönséggel” való kommunikáció elsősorban a háttér-folyamatokban érhető tetten (melynek keretében például felhívod korábbi vevődet, mennyire volt elégedett a vásárolt termékkel), ennek hatékonyságát Facebook hirdetésekkel is könnyen meg tudod támogatni – hamarosan be is mutatom, milyen módszerekkel.

Nézzük meg tehát a gyakorlatban is, hogyan érdemes kommunikálnod a vásárlói életciklus szakaszai szerint! Ezt a stratégiát a Greengiving, családi vállalkozásunkban működtetett, webáruháznál alkalmaztam (ma már kifejezetten magpapír termékekre specializáltan, greenbeedekor.hu alatt találsz meg minket). A névből adódóan bizonyára Te is kitaláltad, hogy fő célcsoportunkat azok a cégvezetők, marketingesek alkotják, akik gyakran vásárolnak különböző reklámajándékokat ügyfeleik számára, és egyúttal fontos számukra környezetük védelme is.

Még mielőtt belemennénk a ténylegesen jól alkalmazható kommunikációs stratégiába, fontos azt is tudnod, hogy a Facebook hirdetésekkel alapvetően célcsoportodat a passzív érdeklődés szakaszában tudod elérni. Mindez azt jelenti, hogy mivel a Facebookon nincsen a hirdetés megjelenését kiváltó keresési szándék, nincsen „probléma fókusz” sem, azaz bármilyen üzenetről is beszélünk, az megszakítja a felhasználó böngészési élményét. Ahhoz, hogy ezt a „megszakítást” redukáljuk, fontos, hogy hirdetéseink is 80-90%-ban edukatív, szórakoztató tartalmúak legyenek, és csak a már minket ismerőknek próbáljunk meg értékesíteni. Nézzük akkor meg ezt a folyamatot, most már ténylegesen a gyakorlatban is, a Greengiving webáruház példáján keresztül:

Hideg közönség: Az első hirdetés egy új weboldal elkészültét és élesítését követően mindig hideg közönségre történik. Jelen esetben tehát azokat a vállalatoknál dolgozó döntéshozókat szeretnénk megtalálni, akik gyakran vásárolnak céges reklámajándékokat, ÉS emellett fontos számukra a környezetvédelem, illetve, hogy környezetbarát cégként tekintsenek rájuk. A Facebookon szerencsére pontosan beállítható, hogy e közönség kombinációját szeretnénk elérni, melyről lentebb, ebben a cikkben is olvashatsz még. Itt a cél a figyelemfelkeltő, edukatív, szórakoztató tartalom biztosítása, hiszen első találkozásra általában senki sem vásárol, mely hatványozottan igaz a B2B szektorra (az olyan esetekre, amikor egy vállalkozás nem a végső fogyasztóknak, hanem egy másik vállalkozásnak értékesíti termékeit, szolgáltatásait – ahogyan azt tesszük mi is a Greengiving esetében). Fontos tehát, hogy itt olyan üzenetet kommunikáljunk, amely kellően „megszűri” a közönséget, hiszen a cél az, hogy minél kevesebben kattintsanak a hirdetésünkre!

Igen, jól olvastad! 🙂 A cél az, hogy minél kevesebben kattintsanak, de akik ezt megteszik, azok a lehető legrelevánsabbak legyenek számunkra! Olyanok, akik vélhetően hosszú távon is vásárlóinkká válhatnak!

A legjobb módszer ennek elérésére, ha egy olyan blogcikket hirdetünk, ami kellően szegmentálja közönségünket, és csak valóban az kattint majd rá az általunk meghatározott célcsoporton belül is, akit ténylegesen érdekel a téma. Például jó cím lehet a „10 tipp, hogyan lehet a Te céged, vállalkozásod is környezettudatosabb!”, vagy talán még jobb a „Környezetbarát reklámajándékok – így tűnhet ki a Te céged is versenytársaid közül!”. Míg előbbire feltehetően tényleg csak a környezettudatos döntéshozók kattintanak, addig korántsem biztos, hogy ők logózott reklámajándékokat is szoktak partnereiknek vásárolni. Az utóbbi címben ugyanakkor számunkra mindkét fontos elem megjelenik: érdeklődés a reklámajándékok, valamint a környezetvédelem, környezettudatosság iránt. Aki erre kattint, és elolvassa a cikket, az teljesen biztos, hogy a valódi célcsoportunkat jelenti majd!

Kiemelten fontos, hogy bármilyen cikket is írunk, használható tudást, valódi tippeket adjunk át olvasóinknak – mint azt én is próbálom most tenni 🙂 -, illetve mindig legyen valamilyen kapcsolódási pont a mi termékeinkhez, szolgáltatásainkhoz. Jelen esetben, az első példához kapcsolódóan a 10. tippként leírhatjuk azt, hogy a Greengivingnél kizárólag fenntartható, környezetbarát termékeket értékesítünk, amellyel a vásárlók ténylegesen kitűnhetnek versenytársaik közül, hiszen számos olyan különleges, egyedi produktum is található a termékpalettában, ami Magyarországon sehol máshol nem kapható! Ugyancsak fontos, hogy az oldalunkra terelt forgalmat ne felejtsük el remarketing listába gyűjteni, hiszen később azok számára szeretnénk értékesíteni, akik előzetesen érdeklődésüket fejezték ki a blogcikk témája iránt.

Ha már felépítettük saját szakértői státuszunkat, egyúttal hasznos tanácsokat, tippeket és trükköket adtunk célcsoportunk számára problémájuk megoldásához, sokkal könnyebben fog kinyílni a pénztárcájuk is, ha értékesítési célzattal próbáljuk meg elérni őket a jövőben.

Meleg közönség: Ha már futtattunk néhány témába vágó, releváns blogcikket, akkor reálisan is eljött az ideje az értékesítésnek! Egy webáruház, vagy akár egy több termékkel, szolgáltatással rendelkező kisebb weboldal számára is kiemelten hasznos opció lehet a carousel hirdetések alkalmazása.

Ennek előnye a sima képes megoldással szemben az, hogy akár 10 termékkategóriát/szolgáltatást is egymás mellé tehetsz, amelyekből a hirdetést megtekintő választani tud, és beállítható, hogy a látogató a kattintást követően az általa preferált termék/szolgáltatás aloldalára jusson el.

A meleg közönség másik, kiemelten fontos hirdetési típusát a remarketing hirdetések alkotják. Ez azoknak jelenik meg, akik korábban már jártak a kategória vagy termék oldalakon, de vásárlás nélkül hagyták el a weboldalt. Ez esetben nagyon hatékony, és olykor az online bevétel 70-90%-át is jelentő Facebook hirdetési trükk, ha ezeket a felhasználókat újra visszacsalogatjuk weboldalunkra.

A hatékony remarketing üzenet minden esetben 4 részből kell, hogy álljon:

1. Utaljunk arra, hogy „ismerjük” a látogatót, és tudjuk, hogy korábban a weboldalunkon járt. Például: „Úgy látjuk, hogy érdeklődsz környezetbarát reklámajándékaink iránt, de még nem adtál le rendelést honlapunkon.”

2. Kérdezzük meg, mi az oka annak, hogy nem teljesült a konverziós cél (jelen esetben az ajánlatkérés vagy megrendelés)! Ezzel nagyon óvatosan bánjunk, nehogy számon kérő, kioktató hangnemet véljen írásunkból a célcsoport felfedezni. Például, ha – folytatva az első pontban leírt szöveget – egyszerűen megkérdezzük, hogy „mi ennek az oka?”, azzal nem igazán lőhetünk mellé.

3. Ezt követően emeljük ki azon versenyelőnyeinket, amelyekben egyértelműen jobbak vagyunk versenytársainknál! Például ingyenes/extra gyors a szállítás, minden termék BPA mentes, stb.

4. Végezetül legyen egy call-to-action, azaz cselekvésre ösztönzés, melyben egyértelműen nyomatékosítjuk, mit várunk el a hirdetést megtekintőktől. Például „Készleteink gyorsan fogynak, rendelj még ma, és logózott reklámajándékaid a látványtervek átadását követő 1 héten belül megérkeznek hozzád!”.

Ilyen egyszerű a remarketing koncepciója! A hirdetési változatok létrehozásakor ügyelj arra, hogy lehetőleg többféle üzenetet jeleníts meg a közönség számára, így hirdetéseid nehezebben fognak majd kimerülni. Hass a célcsoport félelmére, problémájára (lemaradás érzése), vágyaira (szeretne környezettudatosabb lenni), a termék/szolgáltatás újdonság jellegére, de akár valós statisztikákat, korábbi ügyfélvéleményeket is megjeleníthetsz remarketing üzenetként, amelyek ugyancsak képesek arra, hogy vásárlásra ösztönözzék potenciális új vevőidet!

Még hatékonyabb lehetsz, ha olyan „örökzöld funneleket” építesz ki, amelyek nem tudnak kimerülni: például az első weboldal látogatást követő 3 napig futtatsz egy bizonyos üzenetet, majd mást kommunikálsz a 4-6., illetve a 7-9. nap között, kissé sürgető érzést keltve, hogy a célcsoport végül megvásárolja termékedet, szolgáltatásodat (ebben a szakaszban akár kedvezményes kuponkódot is biztosíthatsz a hezitálóknak). Természetesen az intervallumok hossza erős összefüggésben áll a vásárlási ciklussal: míg egy kis értékű terméknél a döntéshozatal akár néhány perc, óra, nap alatt is megtörténhet, addig egy nagyobb értékű produktum esetében remarketing kampányaid sokkal hosszabb ideig is futhatnak, így lehet, hogy a Te esetedben van értelme még 30 nappal az első weboldal-látogatás után is kommunikálni a potenciális vevőid felé.

Forró közönség: Ne feledkezz meg azokról sem, akik korábban már vásároltak nálad, és elégedetten távoztak tőled! Sok vállalkozás követi el azt a hibát, hogy kizárólag csak az új vevők szerzésére fókuszál, és nem veszi észre, mekkora potenciál van a régi vevőknek szóló értékesítésben, ez által az ügyfélélettartam-érték (CLTV = Customer Lifetime Value) növelésében.

Ha például tudod, hogy az általad forgalmazott, és a fogyasztó által megvásárolt termék tipikusan 30 nap alatt fogy el, aktiválj újrarendelést kommunikáló kampányokat! Ennek előfeltétele, hogy külön remarketing listába gyűjtsd korábbi vásárlóidat (tehát azokat, akik jártak például a /sikeres-megrendeles aloldaladon), és állítsd be, hogy 25-30 nappal az utolsó látogatásukat követően jelenjenek meg az ismételt vásárlási célú hirdetések. Ehhez két vásárlói listára lesz szükséged: egy olyanra, amelyben az elmúlt 30 nap vásárlóit gyűjtöd, és egy olyanra, amiben például az elmúlt 40 napban vásároltak szerepelnek. Így, ha az elmúlt 40 napban vásároltakat célzod meg, kizárva a 30 napos listát, csak azokra fogsz hirdetni, akik legalább 31 és legfeljebb 40 napja vásároltak, azaz 10 napig tudjuk őket újfent vásárlásra ösztönözni. Erre a kampányra is igaz, hogy a 10 napos periódus akár hosszabb időintervallumra is kinyúlhat, de FMCG-termékek esetében, ahol ez a módszer a leghatékonyabban alkalmazható (pl. élelmiszerek, tisztítóeszközök), nyilvánvalóan gyorsabb döntéshozatalról beszélhetünk, melyhez elegendő lehet a megadott 10 nap.

E fenti koncepció megértése talán elsőre bonyolultnak tűnhet, viszont ha megérted a logikáját, és sikerül beállítanod ilyen formában kampányaidat, egészen biztos, hogy hirdetéseid sikeresebb, jövedelmezőbb működését fogod tapasztalni!

Szűkítsd megfelelően a célközönségedet!

A hirdetések létrehozása alatt, a hirdetéscsoport fülön állva több olyan apró beállítási lehetőség is rejtőzik, amelyek hatékony alkalmazása sokat javíthat kampányaid eredményességén! Kezdjük is a célközönség füllel:

Itt a Facebook alap esetben bepipálva hagyja a „potenciális utazók elérése” opciót, ami azonban számos esetben – ha csak nem turisztikai marketinggel foglalkozol – egyáltalán nem releváns. Nagy tragédia nem történik akkor sem, ha ezt nem kapcsolod ki, viszont ez esetben – ahogyan azt a leírásban is olvashatod – a Facebook nem aszerint minősíti közönségedet, hogy milyen valószínűséggel hajtanák végre honlapodon a konverziós célt, hanem inkább azoknak mutatja meg elsősorban a hirdetésedet, akik mostanában több, utazási lehetőséggel, ajánlatokkal kapcsolatos portált nézegettek. A legtöbb esetben tehát javasolt ezt az opciót kikapcsolnod!

A „helyek” fül alapbeállítása szerint azoknak mutatod meg a hirdetést, akik az általad kiválasztott országban élnek, vagy mostanában jártak ott:

Ha csak egy adott ország piacára célzol, válaszd az „itt élő emberek” opciót, így csak a kiválasztott országban állandó lakhellyel rendelkezők számára jeleníted meg a hirdetésedet, ami az esetek 90%-ában egészen biztosan az egyetlen jó megoldás!

Lejjebb görgetve a részletes célzás is sok buktatót rejt magában! Fentebb, a Greengiving célcsoportját belőve, ha emlékszel, olyanokat keresünk, akik vállalkozás tulajdonosai, döntéshozói ÉS érdeklődnek a környezetvédelem iránt. Sok hirdető ezt ilyen formában adná meg:

Kiemelten fontos, hogy ha több tulajdonság alapján is szűkítenéd közönségedet, ne dobáld bele az összes célzásodat a fentiek alapján egyetlen dobozba, mert így VAGY kapcsolatot hozol létre köztük! Fentiek alapján tehát most azokra célzunk, akik kisvállalkozás tulajdonosai VAGY érdeklődnek a környezetvédelem iránt. A helyes beállításhoz használjuk először a fő célzást (kisvállalkozás tulajdonosai), majd a „célközönség szűkítése” gombra kattintva adjuk meg, hogy ezen belül még a környezetvédelem iránt is érdeklődő tulajdonosokra akarunk célozni:

Természetesen, ezek mellett is, további szűkítéseket tudsz a hirdetésnél megadni, azonban jó, ha tudod: minél szűkebb egy célközönség, annál drágábban fogsz tudni rájuk hirdetni (ami nem feltétlenül probléma, hiszen ha tűpontos a célzásod, melyhez egy kihagyhatatlan ajánlat is párosul, minden bizonnyal nyert ügyed van)!

E fenti célzás egyébként az egyéni közönségekkel kombinálva is működik: ha fent kiválasztod saját remarketing közönségedet, és alul a részletes célzásnál megadod e fenti beállítást, akkor a remarketing listádon belül fogja megkeresni a Facebook a környezetvédelem iránt érdeklődő vállalkozás vezetőket.

Változtasd hirdetési célzásaidat, kreatívjaidat, mielőtt azok kimerülnének!

A hirdetések létrehozásának mindhárom szintjén (kampány – hirdetéssorozat – hirdetések) van lehetőséged arra, hogy hasznos következtetéseket vonhass le az általad futtatott kampányok és kreatívok eredményességéről. Ennek megtekintéséhez keresd a kis diagram opciót:

Fontos, hogy a kampányaid az elemzéskor már ne legyenek tanulási fázisban, és ezen felül is hagyd elég ideig futni őket, hiszen jó következtetéseket csak kellő múltbéli adatok alapján tudsz majd megtenni.

A megnyíló ablakban a teljesítmény fül alatti grafikon alakját kell itt figyelned:

A fenti, kékkel jelölt vonal a hirdetésedre való kattintásokat, míg a lenti, türkizzel jelölt egyenes az átlagköltség alakulását jeleníti meg. Fenti példán az olló két vége egymáshoz közeledik, ami azt jelenti, hogy ez a hirdetés mindössze 4 nap alatt ki is merült, azaz vagy rossz/kis elemszámú célközönségre lett célozva, vagy pedig az üzenet nem volt elég jó. A Facebook ugyanis, ha egy hirdetésre sokan kattintanak, azt jó szignálként értékeli, és ezt a magatartást minden esetben alacsonyabb kattintási árakkal, és nagyobb megjelenéssel honorálja a hirdetők felé. Ha tehát ilyen eredményt látsz, mindenképpen érdemes megvizsgálnod a célcsoportodat (lásd például az előző pontot), avagy ha ott nincsen probléma, hirdetésed kreatívját kell minden bizonnyal cserélned az olló „kinyitásához”. A cél az, hogy hosszú távon is egyensúlyban tartsd ezt a két mutatót, ahogyan azt az alábbi ábrán is láthatod:

Fokozatosan emeld csak a költségkeretet!

Ha kampányaid nagyon jól teljesítenek, akkor jogosan gondolhatod, hogy ha ötszörösére emeled a napi költségkeretedet, az ötször annyi konverziót (vásárlást, feliratkozást, ajánlatkérést) fog eredményezni. Sajnos azonban a Facebook rendszere nem így működik. A büdzsé növelésének hatására minden bizonnyal több konverzió fog érkezni, de nem ötször, hanem jobb esetben is csak kétszer, háromszor annyi, illetve az egy konverzióra eső költség is egészen biztosan növekedni fog. Nem is beszélve arról, hogy a hirtelen extrém mértékű költségnövekedés miatt hirdetéseid sokkal hamarabb merülnek majd ki, ez által gyakrabban kell közönséget, hirdetési kreatívot is cserélned! Éppen ezért, ha van rá időkereted, mert hosszasan futnak a kampányok, egyszerre maximum 10-15%-ot érdemes növelned, majd 2-3 napot várnod az újabb emelés előtt, mely időszak alatt az algoritmus is kellően alkalmazkodni tud majd a megváltozott kampány paraméterekhez. Ez alól természetesen kivétel, ha nagyon nagy közönségnek (pl. 500.000 fő) hirdetsz extra alacsony napi költségkereten (pl. 1.000 Ft/nap): ilyen esetekben természetesen a nagyobb volumenű emelés is abszolút támogatni fogja hirdetési céljaid elérését, hiszen a célközönség nagyobb részét fogod tudni majd elérni.

A költségkerettel kapcsolatban ugyancsak fontos tudnod, hogy az emelést a Facebook időarányosan hajtja végre. Mindez azt jelenti, hogy ha a napi költségkeretet 10.000 Forint, amit a kampány utolsó napján, délben megemelsz 20.000 Forintra, akkor ténylegesen csak 15.000 Ft-ot fog aznap éjfélig elkölteni a hirdetési platform. Ez esetben, ha látod, hogy jó áron jönnek a konverziók, érdemes egy nagyobb emelést eszközölnöd a last-minute vásárlók számára.

Használd az automatikus szabályokat!

Ezt a nagyon hasznos funkciót az üzleti eszközök menüből (9 pöttyre kattintva) érheted el:

Érdemes használnod annak érdekében, hogy hirdetéseid megtekintési gyakorisága mindig egy bizonyos érték alatt maradjon, és ez által ne dráguljanak, vagy merüljenek ki hirdetési kreatívjaid. Ezzel a beállítással ezt könnyedén meg tudod tenni:

Itt tehát azt a feltételt adtuk meg, hogy amennyiben bármelyik hirdetést a célcsoport legalább hétszer látta már, azt a rendszer automatikusan kapcsolja le, és küldjön róla e-mail értesítést. Ezzel rendkívül hatékonyan tudod optimalizálni hirdetési kampányaidat, hiszen nem kell mindennap ellenőrizned a gyakorisági mutatókat, hanem a rendszer erről magától is értesít Téged.

Fontos, hogy a gyakoriság értékét annak függvényében határozd meg, milyen értékű a terméked, szolgáltatásod. Ha ugyanis például egy új könyvet értékesítesz, kevesebb megjelenés is elegendő lehet a vásárló számára a döntéshozatalhoz (megveszi vagy nem veszi meg), ellenben például egy drága luxusnyaralás esetében a vásárlási folyamat hetekig, akár hónapokig is elhúzódhat, így itt lehet értelme a nagyobb gyakoriságnak. Fontos ugyanakkor, hogy a megjelenési gyakoriságot a Facebookon sajnos csak az „Elérés” kampánycélt választva tudod módosítani, a legnépszerűbb „Forgalom” és „Konverzió” típusoknál ez az opció nem érhető el:

Mindez azt jelenti, hogy akkor érdemes elérés céllal kampányt indítanod, ha azt hosszú távon, akár több hónapig is futtatni szándékozod. Ezzel a beállítással szintén befolyásolni tudod hirdetési kreatívjaid kimerülési idejét.

Vizsgáld meg, mit tud a Facebook a célcsoportodról!

Ezt a Facebook hirdetési trükköt akkor fogod tudni hatékonyan alkalmazni, ha van lehetőséged arra, hogy célcsoportod tagjainak a segítségét kérd. Itt ugyanis kicsit kutatkodnod kell az ő saját fiókjukban. J

De miről is van szó? Ha egy bejelentkezett Facebook profil alatt felkeresed ezt az oldalt, akkor a platform pontosan kilistázza, miket tud az adott felhasználóról, azaz pontról-pontra láthatod majd, mik tartoznak az illető érdeklődési körébe. Íme egy példa a saját fiókomból:

Köszönhetően annak, hogy a Facebook előtt semmilyen tevékenységünk nincsen titokban, általában egy egész releváns listát találhatsz ezen a felületen, ami aranyat ér akkor, amikor hirdetésed célcsoportját szeretnéd minél pontosabban meghatározni! Fentiek alapján, ha rám akar valaki célozni egy hirdetést, akkor e fenti kifejezéseket a részletes célzásnál megadva (lásd korábban) egészen biztosan célközönségként fog engem elérni, és egy jó ajánlattal adott esetben vásárlásra ösztönözni. Sőt, ha ügyesen kombinálod e fenti célzásokat egyéb demográfiai, földrajzi adatokkal, még pontosabban célozhatod be potenciális vásárlóidat!

Plusz egy extra tipp: ha egy versenytárs hirdetésével találkozol, az alábbi képen látható három kis pöttyre kattintva válaszd a „Miért látom ezt a hirdetést?” opciót:

Eredményként látni fogod, hogy az adott hirdető kikre célozta az adott hirdetését:

Ha azt látod, hogy a hirdetés alatt jelentős számú aktivitás (lájk, hozzászólás, megosztás) szerepel, akkor minden bizonnyal jó a célzás, így miért ne alkalmazhatnád Te is ugyanezt az érdeklődési kategóriát (fenti esetben „szoftverfejlesztő és webfejlesztés” iránt érdeklődők)?

Nézd meg, milyen hirdetést futtatnak éppen versenytársaid!

Ha mindez nem lenne elég, akkor ezen az oldalon még azt is meg tudod tekinteni, hogy versenytársaid éppen milyen hirdetéseket futtatnak a Facebook felületén.

Elég csak az oldal nevét megadnod, majd a szűrés alatt megnézheted, hogy mely országban és mely platformokon, éppen milyen hirdetéseik futnak. Ebből is rengeteg inspirációt nyerhetsz, akár a hirdetések szövegéhez, akár a kreatívok összeállításához kapcsolódóan. Extra tipp: képernyőmentéssel gyűjtsd külön mappába azokat a hirdetéseket, amelyek elnyerték a tetszésedet, és legközelebb inspirálódj ezek alapján! Ha Neked tetszenek ezek a hirdetésváltozatok, szinte biztosan fognak a célközönségednek is – de persze ne ebből indulj ki, „teszt a lelke mindennek”, legalábbis az online marketingben! J

Hirdess közvetlenül a versenytársaid iránt érdeklődőkre!

Ez az opció sajnos nem minden esetben érhető el, de ha a Te iparágadban működik, akkor semmiképpen sem szabad mellőznöd a használatát! A részletes célzásnál keress rá a Facebookon is jelenlévő konkurens oldaladra:

Mint azt írtam, sajnos nem minden üzleti oldal célozható ilyen formában. Ezek köre folyamatosan változik, így érdemes hónapról-hónapra vizsgálni, hogy vajon a Te konkurensed megtalálható-e már a célzási lehetőségek között.

Fontos ugyanakkor tudnod, hogy itt nem az oldal rajongóira célzol, hanem – ahogy a névben is látod – érdeklődési kör alapján határozod meg a közönséget. Fenti példában tehát azokra célzunk, akik bármikor is érdeklődést mutattak az OMA.hu iránt, azaz elolvastak egy cikket, rákattintottak az oldalra – de nem feltétlen az oldal rajongóiról van szó!

Mihez használhatod még ezt a célzást? Például, ha viszonteladóként ruházati cikkekkel foglalkozol. Szinte biztos, hogy minden nagyobb márka megtalálható a célzási lehetőségek között. Így, jó stratégia lehet, ha mondjuk Adidas termékeket akciózol le, és a 180 napos remarketing listádra hirdetsz (Facebookon ez a maximális időtartam, amit megadhatsz). Azon belül is, a részletes célzásnál megadod, hogy csak azoknak mutassa a Facebook a hirdetést, akik egyébként érdeklődésüket fejezték ki az Adidas márka iránt is. Ennél persze még szűkebb, és jól irányzottabb célzást tudsz beállítani akkor, ha a remarketing közönséged is szegmentálod, és csak olyanokra célzol, akik böngésztek Adidas márkájú terméket a webshopodban (ehhez természetesen kell egy olyan csoportot létrehoznod, ami azokat gyűjti, akik olyan url-eken jártak, ami tartalmazza az „adidas” kulcsszót)!

Versenyeztesd hirdetési kreatívjaidat azonos büdzsével!

Míg a Google Ads-ben pontosan beállítható a hirdetésváltozatok egyenletes rotációja, addig a Facebookon erre sajnos nincs lehetőség. Ha egy hirdetéscsoporton belül több kreatívot is használsz, akkor azt fogod észrevenni, hogy kis idő után a Facebook csak egyet fog a sok közül preferálni, és megmutatni a közönségednek, miközben lehet, hogy a mellőzött második és harmadik változat sokkal jobb eredményeket produkálna számodra. Megoldásként hozz létre minden hirdetésváltozathoz külön hirdetéscsoportot, amelyeket simán leduplikálod, és csak magán a hirdetési kreatívon változtatsz. Ha van 3.000 Forintod egy kampány napi költségkereteként, akkor érdemes három különböző kreatívot létrehoznod, amelyekre mind 1.000 Ft napi keretet állítasz be. Így biztos lehetsz abban, hogy minden egyes hirdetésed kellő számban tud majd megjelenni, és az eredmények tükrében tudod majd kiválasztani azt a győztes változatot, ami a tesztet követően fusson tovább.

Természetesen, ezen kívül számos egyéb tesztelési lehetőség van a Facebook felületén (A/B teszt, dinamikus kreatív tartalom), viszont a hirdetések feletti legnagyobb kontrollt akkor tudod a legjobban kézben tartani, ha e fenti manuális módszert alkalmazod, és nem a Facebookra bízod, mikor-melyik változatot jelenítse meg a közönséged számára.

Remélem, hogy ebben a terjedelmesebb blogcikkben sikerült néhány hasznos, korábban nem ismert hirdetési megoldást, újdonságot is átadnom számodra, amelyek segíteni fognak abban, hogy minél hatékonyabban hirdess a Facebook felületén. 🙂 A jövőben ez a lista az aktuális trendeknek megfelelően frissülni fog majd, azonban ha Te már most olvasnál szívesen valamilyen megoldásról, írj bátran az info@wpsprint.hu e-mail címemre, és kérésednek megfelelően idővel bővíteni fogom a pontokat.

Ha pedig úgy gondolod, hogy számodra e fenti Facebook hirdetési trükkök alkalmazása túlságosan bonyolult, vagy összetett, keresd fel Facebook kampánykezelés aloldalamat, és dolgozzunk együtt Facebook hirdetéseid sikerességén! 🙂 Ajánlatkérésedre a lehető leghamarabb válaszolni fogok!