fbpx /* Pinterest verification */

A potenciális ügyfelekkel való kapcsolat kiépítésének nagyon fontos lépése az, hogy az egyszeri látogatóból leadet faragj. De, hogy később a forgalmat bevételre is tudd váltani, el kell érned, hogy a látogató az általad meghatározott feladatot végrehajtsa (feliratkozzon, vásároljon, előfizessen stb.) a weboldaladon.

Ebben a bejegyzésben egy olyan online marketing eszközről lesz szó, mely mindkét cél megvalósításában segíthet. Sőt, a vásárlási folyamat szinte bármelyik fázisában segítségedre lesz. Ez nem más, mint a landing page, vagy magyarul a landoló oldal.

A cikkből megtudhatod, hogy mi is az a landing page, miben különbözik a hagyományos weboldalaktól, milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy jól felépített landoló oldal, valamint, hogy milyen eszközökkel készíthetsz saját landing oldalt. Vágjunk is bele!

Mi is az a landing page?

Egyszerűen megfogalmazva a landing page egy olyan weboldal, ahová a látogató egy linkre való kattintás után érkezik. A landing page rengeteg formát ölthet, lehet a website főoldala, egy termékoldal, vagy akár egy külön kampányhoz rendelt aloldal is.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért beszélek landing oldalról, ha szinte mindent besorolhatunk ebbe a kategóriába. Gyakorlatilag egy weboldal legtöbb aloldalát landingként kezelhetjük, azonban amire mi marketingesek a legtöbbször landing page alatt gondolunk, az egy egyetlen konverziós célra kihegyezett aloldalt jelent.

Ilyen lehet egy hosszú sales jellegű oldal, amelynek az alján valamely adatod megadásával feliratkozhatsz egy hírlevélre, vagy egy szolgáltatásra. Lehet egy jól felépített termékoldal, vagy például egy hirdetési kampányt támogató, informatív, de meggyőző stílusban íródott weblap is.

A továbbiakban ezekre a különálló, egy fő konverziós cél elérésére készített landoló oldalakra fogunk fókuszálni.

Miben tér el egy landing page és egy hagyományos weboldal?

Alapvetően négy olyan tényező van, amivel el lehet határolni egy hagyományos weboldalt és egy landing oldalt. Ezen négy tényező megléte esetén landing page-ről beszélünk.

 

Egy célra fókuszál

Minél több lehetőséget biztosítasz egy felhasználó számára, annál nehezebbé válik számára döntést hozni. Ezt a világhírű pszichológus Barry Schwartz a választás paradoxonának nevezi. Ahhoz, hogy ezt a terhet levegyük a látogató válláról jellemzően egyetlen feladat megtételére szeretnénk rávenni, legyen az egy űrlap kitöltése vagy a vásárlás megkezdése.

A landing oldal szövegét, felépítését, vizuális elemeit úgy állítjuk elő, hogy mind ezen egy feladat felé terelje a látogatót. A leggyakoribb megoldás az az, hogy nem is biztosítunk egynél több cselekvési lehetőséget a felhasználó számára (egyetlen űrlapot helyezünk ez az oldalon, vagy például egyetlen kattintható gombot biztosítunk).

 

Más felhasználói csoportnak készültek

Ha egy olyan általában nagy tömegek által megtekintett oldal típust vizsgálunk, mint egy website főoldala, akkor egyértelmű lehet az, hogy igyekszünk a lehető legtöbb számunkra fontos felhasználói csoport számára hasznossá tenni azt.

Az először weboldalon járó látogatók valószínűleg szeretnének többet megtudni a vállalkozásról. Vannak, akik már előrébb járnak a vásárlási folyamatban és a termékek után érdeklődnek, vagy épp vásárolnának valamit. Van, akit a blogon megosztott információk érdekelnek. Míg mások lehet, hogy épp a kapcsolatfelvételi lehetőségek után érdeklődnek.

Ezért van általában rengeteg információ és navigációs lehetőség egy vállalkozás weboldalának főoldalán.

Ezzel szemben egy landing oldal egyetlen cél megvalósítását támogatja így az ehhez szorosan kapcsolódó információkat tartalmazza, vagy például egyetlen csoport számára készült, így ezen csoport preferenciáit vesszük alapul a landoló oldal elkészítése során.

 

Nagyban eltér a felépítésük

Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz. Ahogyan említettem, egy hagyományos weboldalon viszonylag sok lehetőséggel rendelkezik a felhasználó. Többek között sok különféle információval találhatja szembe magát a változatos felépítésű aloldalakon, melyek közt sok navigációs lehetősége van.

A landing page felépítése viszont faék egyszerűségű. Legtöbbször nem tartalmaznak semmiféle navigációs sávot. Viszonylag sok, hasonló tagolású szövegblokkot tartalmaznak, releváns vizuális elemekkel és limitált lehetséges cselekvési lehetőséggel.

 

Vizuális hierarchia

Ez a tényező is a felsorolás előző elemére reflektál. Talán elsőre ez teszi szembetűnővé a landing oldalakat.

A landing oldalak tölcsér módjára épülnek fel. Görgetésről görgetésre közelebb viszik a látogatót a végső célhoz. Figyelemfelkeltő címsorok, a címsort jól kiegészítő alcímek rövid szövegblokkok, felsorolások és az oldalról szinte leugró cselekvésre felhívó gombok váltják egymást.

Természetesen egy főoldal, vagy egy kapcsolat oldal is rendelkezhet jól végiggondolt, egy kijelölt cselekvés felé terelő hierarchiával, de jellemzőbb a kissé széleskörűbb, több lehetőséget biztosító felépítés.

Milyen elemek találhatóak leggyakrabban egy jól felépített landoló oldalon?

Nincs két egyforma landing és a “legjobb praktikákat” is fenntartásokkal kell kezelni, azonban van néhány olyan landing oldalt alkotó elem, amely nem véletlenül része a weboldalt fejlesztők eszköztárának. Nézzük ezeket!

 

Fő címsor és az ezt támogató alcím

A fő címsor az az elem, amit a látogató először el fog olvasni, mikor a landing oldalra érkezik. Érdemes különös figyelmet fordítani a megfelelő szöveg megalkotására. Egyértelműen ki kell fejeznie azt, hogy mit várhat az oldaltól és fel kell keltenie a látogató érdeklődését is.

Itt jön képbe a korábban említett, egyetlen célcsoportra szabott célzás. Minél több jellemzőjét tudod viszonylag pontosan meghatározni a csoportnak, annál pontosabban meg fogod tudni határozni a szükségleteket és annál meggyőzőbb címsort fogsz tudni írni.

Fontos kiemelni a címsort gyakran kísérő alcímet is. Ha nem tudod egy-két mondatban összefoglalni a mondandódat, akkor nagyszerűen kiegészítheted a főcímet egy kis extra információval. A fő címsorral megragadod a figyelmet, az alcímmel pedig még egy lökést adhatsz az ajánlatodhoz.

 

Hero kép

A hero kép az a vizuális elem, amelyet a látogató a weboldal betöltése után azonnal látni fog. Ez lehet egy egész háttér melyre más tartalmakat helyezel, de lehet egy különálló blokk is például a címsorok mellett.

Sok esetben lehet, hogy egyszerűbben ki tudjuk fejezni a mondandónkat egy-egy képpel. Továbbá jó kiegészítője lehet a rövid címsoroknak egy a témába vágó illusztráció is. Ilyenkor jöhet jól egy jól megválasztott hero kép.

Gyakori alkalmazási mód az adott termék, vagy szolgáltatás bemutatása használat, vagy felhasználás közben.

 

Egyedi értékajánlat

Mi teszi egyedivé terméked, szolgáltatásod? Miért válasszon téged a potenciális vásárló, a versenytársad helyett? Erről szól az ún. USP (unique selling proposition), vagy magyarul egyedi értékajánlat.

A legfőbb megkülönböztető előnyt (előnyöket) mindig kiemelten kell kezelned és nagy hangsúlyt kell rá fektetned, mind az írott mind a vizuális tartalmak esetében.

 

Az ajánlatod előnyei

Szorosan kapcsolósik a USP-hez, de most nem csak egy-két megkülönböztető előnyről beszélünk. Listázd ki a terméked tulajdonságait és vizsgáld meg, hogy a fogyasztó milyen problémáját oldja meg egy-egy tulajdonság.

A potenciális vásárló nem a termék tulajdonságát keresi, hanem a megoldást. Válaszold meg a lehető legtöbb felmerülő kérdést és hárítsd el a felmerülő ellenállást!

 

Social proof

A social proof gyakorlatilag a korábbi vásárlók / ügyfelek visszajelzéseit jelenti. Nagyon erős meggyőző erejük van, így rendszeres elemei a landing oldalaknak.

Növeli a megbízhatóságot, hiszen olyan hús vér emberekről van szó, akik már vásároltak tőled, üzletet kötöttek veled és elégedettek voltak azzal, amit nyújtottál.

 

Erős Call to action

A “call to action” kifejezés cselekvésre való felhívást jelent. Többségében gombok feliratait és címsorokat értünk alatta.

Ahogyan a nevükben is benne van, egy bizonyos cselekvés megtételére igyekeznek rávenni a felhasználót. Nagyon röviden 2-3 szóban kell utasítást, felhívást adnod a látogató számára egy bizonyos cselekvés megtételére.

Mivel ez a központi elem, aminek a megtételére rá akarjuk venni a látogatót, vagy ez az elem viszi tovább a fő konverziós célhoz, ezért nem csak szövegre, hanem a megjelenésre is nagy hangsúlyt kell fektetni. Érdemes az oldal színpalettájába illeszkedő, de mégis azonnal észrevehető színt választani. Emellett gyakori, hogy egy-egy CTA gombot eltérő formájúra alakítanak, vagy valamilyen egérmozgásra reagáló reakcióval látják el.

Néhány példa jól felépített landoló oldalakra

Shopify

Rendkívül minimalista dizájnt kapott a Shopify ingyenes próbaverzióját támogató landing. Rövid, könnyen emészthető tartalom, végletekig egyszerűsített regisztrációs folyamat és a kihagyhatatlan social proof.

 

Airbnb

Az Airbnb szolgáltatását valószínűleg nem kell bemutatnom, lakáskiadói oldalról viszont valószínűleg kevesebben látták az alkalmazást. Az ingatlan kiadását fontolgatók meggyőzésére igazán egyedi landinget készítettek. Azoknak, akik már döntöttek, az oldal tetején található gombbal leegyszerűsítik a regisztráció megkezdését. Egyre lejjebb görgetve pedig folyamatosan újabb és újabb információkkal igyekeznek megválaszolni a felmerülő kérdéseket.

 

Lyft

Magyarországon kevésbé ismert cégről van szó. A Lyft a nálunk betiltott Uber-hez hasonló szolgáltatás, ahol a regisztrálók saját autójukkal, utasokat szállítva kereshetnek pénzt. A látogatók az oldal tetején, minimális adat beírásával hozzá is kezdhetnek az alkalmazás használatához. Azok, akiknek bővebb információra van szükségük néhány görgetéssel tájékozódhatnak. Vizuális formában is bemutatják az alkalmazás működését és még egy gyik szekciót is elhelyeztek az oldalon.

Milyen eszközökkel készíthetsz saját landing oldalt?

Ma már rengeteg erre a célra kialakított, könnyen használható eszköz segít a minél hatékonyabb landing oldalak elkészítésében. Nézzünk néhányat a népszerűbbek közül!

Unbounce: Az egyik legrégebbi név a landing page készítő szoftverek között. A rendkívül egyszerűen kezelhető “fogd és vidd” alapon működő felülettel könnyen elkészítheted a megálmodott dizájnt. Ha nem szeretnél a tervezéssel foglalkozni, akkor akár a több, mint 100 előre elkészített sablon valamelyikét is testreszabhatod.

Leadpages: Hasonlóan jó választás lehet a szintén régi bútordarab Leadpages. A két szoftver között leginkább az egyéni preferencia szokott döntő lenni, hiszen rendkívül hasonló funkcionalitást biztosítanak és a kezdő csomagok árazása között is csak néhány dollár különbség van.

WordPress: Lehet, hogy meglepő itt látni a WordPress nevét, de ma már egy frissen telepített WordPress weboldal segítségével is egész jó landing oldalakat hozhatsz létre. Frissítésről frissítésre egyre fejlettebbé válik a Gutenberg szerkesztőfelület, de egy page builder bővítmény telepítése (pl.: Elementor, Beaver Builder, stb.) megsokszorozza a rendelkezésre álló lehetőségeket.

Google Sites: Ezt a szoftvert kevesen ismerik, de muszáj megemlítenem, mert biztosan van az olvasók közt, aki először inkább egy ingyenes megoldással kezdené. A Google Sites használatával egész gyorsan összekattinthatsz egy egyszerűbb landoló oldalt. Ne várj túl széleskörű funkcionalitást, de ha gyorsan és olcsón szeretnéd megoldani a landing készítést, akkor ne keress tovább.

Végszó

Bízom benne, hogy a cikk elolvasásával Te is sok hasznos ismerettel gazdagodtál a landoló oldalak kapcsán. Amennyiben pedig most terveznél saját honlapot indítani, és segítségre lenne szükséged, kattints át céges wordpress weboldal készítés oldalamra, ahol minden információt megtalálsz weboldalkészítés szolgáltatásomról, az oldal alján lévő űrlapon pedig könnyen és gyorsan kérhetsz tőlem árajánlatot is!